Påminnelse! Äldrefattigdom i ett välfärdssamhälle

På fredag, den 24 april, bjuder PRO in till seminariet ”Äldrefattigdom i ett välfärdssamhälle” för att diskutera åtgärder för att avskaffa äldrefattigdomen. Bland de medverkande finns bland andra statsrådet Annika Strandhäll. Seminariet hålls på Nordic Light Hotel i Stockholm.

I dag lever 225 000 svenska pensionärer under fattigdomsgränsen. Antalet fattiga pensionärer har nästan fördubblats sedan 2006. Nu vill PRO initiera en officiell diskussion för att få fram konkreta förslag till åtgärder att avskaffa äldrefattigdomen.

Seminariet hålls på Nordic Light Hotel i Stockholm, fredag den 24 april och pågår mellan 9.45 - 13.00.

Deltagare i seminariet är Curt Persson, ordförande PRO, Annika Strandhäll, statsråd, Lennart Flood, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Angelika Thelin, lektor på Institutionen för socialt arbete vid Linnéuniversitetet samt Susanne Björkenheim, PRO Bunkeflostrand.

Media hälsas välkomna!

Antalet platser är begränsat. Anmälan görs på anmalan@pro.se

Fullständigt program finns nedan.

För mer information:

Anders Thoré                    Sakkunnig PRO                  08-701 67 31

Malin Wennberg                Pressansvarig PRO            072-227 90 30

PROGRAM

Äldrefattigdom i ett välfärdssamhälle

Tid: 24 april 2015

Plats: Nordic Light Hotel, Vasaplan 7, Stockholm

09.45 Curt Persson ordförande PRO – Inledning

10.00 Annika Strandhäll statsråd – ”Jämställdheten bland pensionärerna”

10.30 Fika

11.00 Lennart Flood Göteborgs universitet – ”Ålderspension och fattigdom – dagens och framtidens pension”

11.30 Angelika Thelin Linnéuniversitetet – ”Äldrefattigdom – ekonomisk utsatthet i yngre ålderspensionärers vardag”

12.00 Susanne Björkenheim PRO Bunkeflostrand – ”Våga bli äldre – kvinna och pensionär”

12.30 Panelsamtal

13.00 Avslutning

Antalet platser är begränsat.

ANMÄLAN görs på E-post: anmalan@pro.se

För mer information kontakta Anders Thoré, PRO
E-post: anders.thore@pro.se
Telefon: 08-701 67 31

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.