Pensionärsorganisationerna avvisar förslag om förändrad pensionsbroms

De fem rikstäckande pensionärsorganisationerna, PRO, RPG, SKPF, SPF Seniorerna och SPRF avvisar i ett gemensamt yttrande förslagen i departementsskrivelsen ”En jämnare och mer aktuell utveckling av inkomstpensionerna” om justeringar av den automatiska balanseringen, den s.k. bromsen.

Förslagen i departementsskrivelsen löser inte de problem som pensionssystemet brottas med. Dagens broms måste ersättas med ett system som är mera följsamt till samhällsekonomin och inkomstutvecklingen i vårt land. Bromsen är alltför känslig för tillfälliga påfrestningar på samhällsekonomin och baseras dessutom på prognoser som är allt annat än tillförlitliga. Den utgör inte heller någon som helst garanti för att det finns pengar till framtidens pensionärer.

Ett ekonomiskt hållbart pensionssystem gynnar dagens, men framför allt morgondagens pensionärer. Det finns ingen anledning att pensionärerna ska ta ett större ansvar för samhällsekonomin än övriga, särskilt som pensionärerna i motsats till andra inte kan förändra sin ekonomiska situation.

Förslagen är kosmetiska förändringar som inte löser grundproblemen i pensionssystemet. Istället måste pensionssystemet ses över och utvärderas i sin helhet med utgångspunkt från de erfarenheter som gjorts sedan de nya reglerna trätt i kraft.

För ytterligare information kontakta:

Malin Wennberg                Pressansvarig PRO                                  072-227 9030

Anna Eriksson                   Pressekreterare SPF Seniorerna              0706-60 6993

Filip Olma                          Kanslichef SKPF                                      070-258 80 23

Jöran Rubensson              Förbundsordförande SPRF                      0707-64 8620

Berndt Holgersson             Förbundsordförande RPG                       08-21 61 73

Taggar:

PRO