Pensionärsorganisationernas kommentar till Alliansens valmanifest

En av de viktigaste frågorna inför valet den 14 september för landets pensionärer är den orättvisa skatten på pension. Trots detta väljer Alliansen att inte göra något åt skattegapet under kommande mandatperiod.

- Alliansen menar att det inte är ett självändamål att pensionärer ska betala högre skatt än löntagare. Men varför betalar då en pensionär mer i skatt? De jobbskapande effekter som jobbskatteavdraget skulle medföra råder det delade meningar om. Däremot vet vi att mer i plånboken för pensionärerna resulterar i ökad konsumtion och att samhällsekonomin därmed stimuleras, säger Curt Persson, ordförande PRO, Monica Bäckman, ordförande SKPF och Jöran Rubensson, ordförande för SPRF, som representerar nära 600 000 medlemmar.

I en Sifo-undersökning som pensionärsorganisationerna presenterade i början av året kunde fyra av tio personer över 55 år tänka sig att byta parti beroende på hur partierna ställer sig i pensions- och skattefrågan.

Pensionärsorganisationerna har allt sedan Alliansen införde det första jobbskatteavdraget krävt lika skatt på pension och lön. Protesterna har fått Alliansregeringen att backa – men långt i från tillräckligt. Fortfarande är skatteskillnaden ca 4 000 kronor högre för en pensionär än en löntagare med en inkomst på 15 000 kronor.

- Pension är uppskjuten lön. Vi kräver att pension och lön ska beskattas lika. Allt annat är orättvist och orimligt, avslutar de tre ordförandena.

Jöran Rubensson, ordförande SPRF, tel. 0707-64 86 20

Monica Bäckman, förbundsordförande SKPF, tel. 070-175 27 26