Pressinbjudan - Pensionssystemet under lupp och ny PRO-rapport om äldrefattigdom

Den 8 - 9 oktober 2015 arrangerar PRO  ”Gysingeakademin 2015”  där pensionssystemet granskas ur olika perspektiv. PRO presenterar också en ny rapport om äldrefattigdom.
Bland deltagarna märks bland andra det fd. statsrådet Bo Könberg, den norske forskaren Axel West Pedersen och SSU:s förbundsordförande Philip Botström. Moderator för seminariet är Annika Creutzer.

Vårt nuvarande pensionssystem beslutades för drygt 20 år sedan. Pensionssystemet är finansiellt stabilt för försäkringsgivaren, men hur ser det ut för den enskilde pensionären i det lite längre perspektivet? Aktuell statistik visar att kompensationsnivån från systemet blir allt lägre. Framtidens pensionärer riskerar att hamna på nivåer som det kan bli svårt att leva på. Ska det vara så? Vad kan vi göra åt det?

På PRO:s folkhögskola i Gysinge kommer vi att diskutera pensionssystemet utifrån dessa utgångspunkter med en rad intressanta deltagare. I år tillägnas GysingeAkademin PRO:s fd ordförande Curt Persson.

På fredag den 9 oktober presenterar PRO sin nya rapport ” Ålderdom utan fattigdom - om äldrefattigdom och kvinnors låga pensioner”.

Seminariet är fullt.

Media hälsas välkomna och ombeds ta kontakt med Malin Wennberg, pressansvarig PRO, malin.wennberg@pro.se eller 072-227 90 30.

Programmet bifogas.

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.