Pressinbjudan: PRO:s GysingeAkademi 2016 – tema integration

Hédi Fried, Ingvar Carlsson och Bengt Westerberg är några av talarna när PRO den 13-14 oktober arrangerar GysingeAkademin 2016. I år är temat integration och mångfald.

På PRO:s kongress 2015 beslutades att mer aktivt jobba med integrationsfrågan. Hur kan vi bli fler medlemmar i PRO med rötter och erfarenheter från andra länder? Vad kan en folkrörelse som PRO göra för att bidra till att äldre som har invandrat och invandrar får ett bra liv i Sverige? Hur kan PRO på bästa sätt vara med i det arbete som behövs för att de som flytt får en bra start i Sverige?

Gysingeakademin pågår under två dagar på PRO:s egen folkhögskola i Gysinge, Sandvikens kommun. Intressanta och spännande föredrag utlovas men också handfasta tips, goda exempel och tid för diskussion.

Deltagare klara för medverkan:

Hédi Fried, författare, psykolog och överlevare från Auschwitz och Bergen-Belsen

Ingvar Carlsson, tidigare statsminister och partiordförande för Socialdemokraterna.

Bengt Westerberg, tidigare partiledare för Folkpartiet och socialminister.

Charles Westin, forskare och ordförande i Expo sedan 2007

Anders W Johnsson, riksdagsman (C)

Monica Jacobsson, kommunalråd i Sandvikens kommun (S)

Daniel Sjölin, författare och TV-profil, är moderator under seminariet.

Media hälsas välkomna.

För ytterligare information kontakta:

Malin Wennberg                Pressansvarig på PRO       072-227 90 30

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med ca 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.

Om oss