Pressinbjudan: Välkommen till PRO:s kunskapsseminarium om våld mot äldre kvinnor den 8 mars på Westmanska palatset i Stockholm

Allt för många kvinnor lever i våldsutsatta relationer under många år och våldet fortsätter även när de passerat 65-årsdagen. Men våldet kan även uppstå senare i livet. Oftast är förövaren den person som kvinnan delar sitt liv med. Men det kan också vara andra anhöriga som vårdar den äldre som är förövare.

Kunskap och kännedom om det våld som äldre kvinnor utsätts för måste öka i samhället. Det händer att kvinnor faller offer för dödligt våld på grund av att kunskapen och reaktionerna från omvärlden brister.

För att öka vetskapen om problemet bjuder PRO in till ett kunskapsseminarium den 8 mars, på den Internationella kvinnodagen.

Medverkar gör: Gun Heimer, föreståndare vid Nationellt centrum för kvinnofrid och professor i kvinnomedicin, Kerstin Weigl, journalist på Aftonbladet, Madeleine Harby Samuelsson, statssekreterare, Clara Lindblom, äldreborgarråd Stockholms stad och Christina Tallberg, ordförande PRO. Moderator: Gabriella Ahlström.

Media hälsas välkomna. Anmäl dig gärna i förväg.

Tid och plats:

8 mars 2017 kl. 08.20 - 10.00 (frukost från 07.45)

Westmanska palatset, Holländargatan 17 i Stockholm, lokal: Bryggarkungen

Frukost serveras 07:45-08:15

För ytterligare information och anmälan:

Malin Wennberg, Pressansvarig PRO, 072-227 90 30

malin.wennberg@pro.se