PRO: Brist på bostäder för äldre måste mötas med långsiktighet och aktiv bostadspolitik för äldre

Regeringen aviserar idag ett statligt stöd för att fler äldre- och trygghetsboenden ska byggas. Alla satsningar för fler bostäder anpassade för äldre välkomnas. Men det är viktigt att satsningen följs upp för att säkerställa byggande.

- Bra att regeringen och Vänsterpartiet lägger fram ett nytt stimulansbidrag för äldre- och trygghetsboende. Behovet är akut och stort. Enligt PRO och WSP behövs 35000 platser enbart i särskilda boenden (med heldygnsomsorg) fram till 2030. Men för att stödet ska få effekt måste det vara långsiktigt så att kommunerna får möjlighet att planera, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

Regeringens stöd börjar gälla i november 2016 och ska öka till 400 miljoner per år 2018.

- Risken finns att kommunerna på grund av långa planerings- och byggtider inte kommer att hinna att nyttja stödet. Därför bör stimulansbidraget gälla en längre tid och helst permanentas. Det är viktigt att staten följer upp att kommunerna använder pengarna och vidtar ytterligare kraftfulla åtgärder om det visar sig att bostadsbyggandet för äldre inte ökar. PRO kommer att agera i de kommunala pensionärsråden, KPR, säger Christina Tallberg.

PRO har tillsammans med konsultföretaget WSP räknat ut att det fram till år 2030 behövs byggas 350 000 lägenheter anpassade för äldre. Av dessa ska 35 000 vara i särskilt boende.