Proact framtidssäkrar Tura Scandinavia AB:s IT-miljö

Proact har levererat en ny IT-infrastruktur till teknikdistributören Tura Scandinavia AB. För att få lägre hanteringskostnader, bättre kontroll och högre prestanda i IT-miljön har Proact tagit fram en helt ny infrastruktur bestående av servrar, switchar och lagring till Tura Scandinavia AB:s nordiska verksamhet. I avtalet med Tura Scandinavia AB levererar Proact även support 24 timmar om dygnet.

Tura Scandinavia AB är en nordisk distributör av tillbehör inom ljud & bild, data, foto & video, gaming, hem & fritid, mobil och gps. Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge, Danmark och Finland med huvudkontor i Kungsbacka. Under 2012 uppdagades behovet av en uppdaterad IT-infrastruktur för att bättre kunna möta affärsverksamhetens krav.

– Vi behövde ta vår IT-infrastruktur till en ny nivå, inte bara uppdatera gammal utrustning. Vi växer som verksamhet och behöver en IT-miljö att växa med. Avgörande för oss var att få bättre översikt, kontroll och kraft i systemet och det har vi fått med Proacts lösning. Vi har konsoliderat vår nordiska IT-miljö till ett centralt läge där vi på ett mycket effektivt sätt kan leverera full funktion till våra kontor utanför Sverige, utan att tumma på säkerheten, säger Nils Bernlo, Systemansvarig, Tura Scandinavia AB.

För att möta Tura Scandinavia AB:s krav på prestanda och tillgänglighet presenterade Proact en helt ny infrastruktur. Nya servrar, switchar och ny lagringskapacitet i en konsoliderad miljö har framtidssäkrat Tura Scandinavia AB:s IT-funktion och effektiviserat leverans mot verksamheten. Tura Scandinavia AB har även valt en backup-lösning, med schemalagd backup, vilken gör att Tura Scandinavia AB:s data alltid finns tillgänglig via en sekundär lagringssite.

– Med den lösning vi har tagit fram till Tura Scandinavia AB har de både kunnat sänka kostnader och öka effektiviteten i IT-miljön. Även datasäkerheten har förbättrats markant. Tack vare konsolidering av IT-miljön och smart backup, kan IT-funktionen lägga mindre tid och kraft på hantering och drift, och mer på det som är viktigt. Det vill säga att stödja affärsverksamheten, säger Dan Mårtensson, regionchef, Proact.

Ytterligare information:

Dan Mårtensson, Regionchef, Proact IT Sweden AB
tel: +46 (0)733 566 830 e-post: dan.martensson@proact.se

Proact är Europas ledande fristående integratör inom datalagring och molnlösningar. Proact har levererat verksamhetsnytta sedan 1994 och hjälper företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna och, framförallt, leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av datalagring såsom virtualisering, nätverksfunktioner och säkerhet - med över 3 500 framgångsrikt genomförda projekt och stora mängder information som hanteras i Proacts datacenter.

Proactkoncernen har mer än 700 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tjeckien. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.