Proact levererar bättre prestanda med flashlagring till Lunds universitet

Proact får leverera ett nytt lagringssystem till LDC vid Lunds universitet med ett ordervärde på 2,2 miljoner kronor.

LDC är en del av Lunds universitet och har under 50 år levererat säkra IT-lösningar till universitetet. LDC har under den senaste tiden genomgått stora förändringar för att bättre kunna leverera kvalitetssäkrade tjänster anpassade till universitetets behov och krav.

Universitetets ständigt ökande krav på kapacitet och prestanda inom bland annat databasapplikationer ledde fram till en upphandling där Proact fick uppdraget att leverera och installera en hypersnabb IT-infrastruktur baserad på flashlagring i kombination med konventionell disk. Lagringskapaciteten är totalt 252 terabyte.

– Vi stod inför valet att bygga vidare på ett befintligt lagringssystem eller att investera i en helt ny lösning. Både ekonomi och prestanda talade för det senare alternativet och nu får vi en stark plattform att bygga vidare på för framtiden, säger Johan Johansson, IT-chef för Lunds Universitet och LDC.

Tack vare flashlagring och – i sammanhanget – mycket hög processorkraft har den nya lösningen avsevärt bättre prestanda jämfört med tidigare generationers lagringssystem. LDC räknar med åtkomsttider omkring en millisekund.

– LDC är en av regionens mest spännande kunder och ligger i allra högsta grad i framkant när det kommer till IT-leverans till sin verksamhet. LDC visar nu att det inte bara är en tidsfråga innan flashlagring tar över i datacenter, utan att övergången redan har börjat, säger Dan Mårtensson, kontorschef på Proact och fortsätter:

– Det är därför extra kul för oss på Proact att få vara med på denna resa samtidigt som vi ser det som ett kvitto på att vårt erbjudande är konkurrenskraftigt när vi vinner ännu en betydande offentlig upphandling.

Dan Mårtensson, Kontorschef Lund, Proact IT Sweden AB
tel: 46 (0)733 566 830, e-post: dan.martensson@proact.se

Danny Duggal, Marketing Manager & PR, Proact IT Sweden AB
tel: +46 (0)733 566 843, e-post: danny.duggal@proact.se

Proact är Europas ledande fristående integratör inom datalagring och molnlösningar. Proact levererar verksamhetsnytta genom att hjälpa företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna samt, framförallt, leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av datalagring såsom virtualisering, nätverksfunktioner och säkerhet - med över 3 500 framgångsrika projekt i ryggen och stora mängder information som hanteras i Proacts datacenter.

Proactkoncernen har fler än 680 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien Tyskland och USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.