Proact levererar nytt datacenter till VIDA

Sågverkskoncernen VIDA uppgraderar sitt datacenter med en FlexPod-lösning som levereras och installeras av Proact.

Sågverkskoncernen VIDA har valt Proact som leverantör av IT-infrastruktur. Det sker i samband med att företaget uppgraderar sitt datacenter och byter ut merparten av hårdvaran.

VIDA har centraliserat sin IT-drift till ett datacenter som servar koncernens gemensamma funktioner samt produktionsanläggningar runt om i södra Sverige. Här körs en rad verksamhetskritiska applikationer, bland annat system för virkesinköp samt styrning av produktionen i sågverken.

VIDA har nu valt en lösning från Proact som bygger på referensarkitekturen FlexPod, med bland annat Cisco UCS bladservrar och lagringssystem från NetApp, inklusive diskbaserad backup. Genom att all datalagring speglas till en sekundär datahall får företaget också ett betydligt starkare katastrofskydd än tidigare.

– Vi gillar både prestandan och den trygghet vi får genom FlexPod-konceptet, med support från Proact. Det är också en kostnadseffektiv lösning när vi nu tar steget fullt ut över till en modern, virtualiserad infrastruktur, säger Magnus Linnér, IT-chef på VIDA.

FlexPod är en referensarkitektur för datacenter, där alla komponenter är testade och optimerade på förhand för att fungera tillsammans. Det betyder också att Proact som leverantör kan ta ett samlat supportansvar, även om utrustningen kommer från flera tillverkare.

– VIDA är den senaste bland en rad kunder som upptäckt fördelarna med FlexPod. Genom att välja en referensarkitektur istället för att bygga sitt datacenter med komponenter ”i lösvikt” får de ett system som direkt är intrimmat och körklart, säger Dan Mårtensson, regionchef på Proact.

VIDA AB är Sveriges största privatägda sågverkskoncern med ca 900 anställda på 17 produktionsanläggningar i Småland, Skåne och Västra Götaland, varav sju sågverk. Ca 85% av produktionen går på export. Verksamheten omfattar även hustillverkning, emballagetillverkning, pelletstillverkning och biobränslehandel.

Dan Mårtensson, regionchef, Proact IT Sweden AB

tel: +46 (0)733 566 830, e-post: dan.martensson@proact.se

Danny Duggal, Marketing Manager & PR, Proact IT Sweden AB

tel: +46 (0)733 566 843, e-post: danny.duggal@proact.se

Proact är Europas ledande fristående integratör inom integrerade system (datalagring, servrar och nätverk) och privata molntjänster. Proact levererar verksamhetsnytta genom att hjälpa företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna samt framförallt leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av ett datacenter såsom lagring, servrar, säkerhet och nätverksfunktioner. Därutöver hanterar Proact 70 petabyte information via molntjänsteverksamhet. Hittills har Proact genomfört fler än 3 500 framgångsrika projekt över hela världen.

Proact-koncernen har fler än 660 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.