SIX Financial Information väljer ny generation lagringssystem från Proact

Proact har fått en order från SIX Financial Information på ett lagringssystem. Affären är det första resultatet av Proacts samarbete med Nimble Storage.

SIX Financial Information är den tredje största leverantören av finansiell information i Europa och är ledande inom området i Norden. Det nya lagringssystemet från Proact som just tagits i drift av SIX för verksamheten i Norden är en adaptiv flashlösning där prestandan levereras och skalas med hjälp av CPU.

– Vi ser detta som nästa steg inom lagring och valde lösningen från Nimble Storage och Proact främst för att den ger mycket bra pris/prestanda, säger Niclas Gustafsson, Head of IT Services vid SIX Financial Information Sweden.

SIX använder flera olika plattformar för datalagring parallellt och vissa affärskritiska applikationer har från början lagts på det nya lagringssystemet, som har ett brett användningsområde där det dels ger stöd till den löpande verksamheten, dels till utveckling och test.

– Att SIX valt just denna lösning till sin produktionsmiljö är extra kul då Nimble är en av flera nya leverantörer som vi kompletterat vår produktportfölj med under den senaste tiden, säger Lena Eskilsson, vice VD på Proact.

– Proact är en strategiskt viktig partner för oss och SIX första installation av vår lösning är en milstolpe för vår etablering på marknaden i Sverige. Samarbetet med Proact har haft en avgörande betydelse för att framgångarna kommit så snabbt då de sitter på en otrolig kompetensbas, säger Clare Loveridge, EMEA-chef på Nimble Storage.

– Nimble Storage är ett ungt företag, men vi ser att där finns ett stort kunnande och mycket erfarenhet från datalagring när man kombinerar Nimble med Proact, menar Niclas Gustafsson på SIX.

Lena Eskilsson, vice VD. Proact IT Sweden AB
Tel: +46 (0)733 566 701, e-post: lena.eskilsson@proact.se

Danny Duggal, Marketing Manager & PR, Proact IT Sweden AB
tel: +46 (0)733 566 843, e-post: danny.duggal@proact.se

Proact är Europas ledande fristående integratör inom integrerade system (datalagring, servrar och nätverk) och privata molntjänster. Proact levererar verksamhetsnytta genom att hjälpa företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna samt framförallt leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av ett datacenter såsom lagring, servrar, säkerhet och nätverksfunktioner. Därutöver hanterar Proact 70 petabyte information via molntjänsteverksamhet. Hittills har Proact genomfört fler än 3 500 framgångsrika projekt över hela världen.

Proact-koncernen har fler än 660 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.