Penser Access: Probi - 26% valutajusterad försäljningstillväxt

Nettoomsättningen uppgick till SEKm 169 (134), vilket var 7% över vår förväntan. Ökningen bestod primärt av att lagerneddragningarna från den amerikanska storkunden är över samt att efterfrågan i Asien fortsätter att stiga, 30% y/y. Bruttomarginalen uppgick till 47% (42%), vilket var något under vår förväntan om 50%. Drivet av den starka tillväxten höjer vi vårt försäljningsestimat med 2% för både 2018 och 2019 efter rapporten. Dock bedömer vi att marginaltillväxten under Q4’18 inte kommer leva upp till våra tidigare förväntningar på grund av 1) förseningar av lanseringen via Ipsen, och 2) något lägre bruttomarginal under Q3’18 än väntat. Därmed sänker vi vår EPS för 2018 med 9% samtidigt som vi höjer EPS med 2% för både 2019 & 2020 drivet av partnerlanseringar av nya Functional Foods produkter. Vi ser fortsatt en hög kurspotential till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/26-valutajusterad-forsaljningstillvaxt/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se