Penser Access: Probi - Tillväxt under Q4’18 men inte starkt nog

Försäljningen uppgick till 163 mkr (120), vilket var 10% under vår förväntan. Avvikelsen berodde på en högre förväntad försäljning till den amerikanska storkund som tidigare genomförde stora lagerminskningar. Bruttomarginalen steg till 47% (41%) drivet av högre beläggning i fabriken i USA, men var under vår prognos på 50%. Med anledning av en lägre försäljning i USA än vad vi räknat med sänker vi försäljningsprognosen för 2019e med 10%. Vidare bedömer vi att marginaltillväxten under 2019 inte kommer leva upp till våra tidigare förväntningar på grund av 1) lanseringen via Ipsen som vi räknar med kan ske under 2020 till följd av regulatoriska förseningar, 2) lanseringen via det globala FMCG-bolag (Fast-Moving-Consumer Goods) som skulle ske H2’19 men nu ser ut att skjutas till 2020, 3) en något lägre bruttomarginal under Q4’18 än väntat. Baserat på den uteblivna tillväxten så bedömer vi att en premievärdering mot sektorn inte är motiverad. Därav drar vi ned kurspotentialen för aktien till medel (hög) till medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/prob_20190214.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se