Probi anställer Jörn Andreas som ny CFO

Informationen lämnades för offentliggörande 2017-02-14 kl 08.00.

Probi AB (publ) har anställt Jörn Andreas som CFO från och med 1 mars 2017. Han ersätter Niklas Brandt, som kommer att vara kvar i Probis ledningsgrupp som CIO med ansvar för IT-infrastruktur och investerarrelationer.

Jörn Andreas kommer närmast från en tjänst som CFO för Pinova-koncernen, ett företag inom Symrise. Han har även arbetat som CFO i Diana-koncernen, som chef för Affärsutveckling och M&A hos Symrise samt som konsult för Boston Consulting Group. Han har också varit styrelseledamot i Probi sedan 2014.

"Jörn Andreas har en gedigen internationell erfarenhet som CFO och av komplexa M&A-projekt. Hans kompetens och erfarenhet passar perfekt för nästa steg i Probis utveckling, som bygger på en stark organisk tillväxt kombinerat med förvärvstillväxt", säger Peter Nählstedt, VD för Probi . "Jag vill även tacka Niklas Brandt för hans utmärkta insatser under många år som Probis CFO och jag är övertygad om att han och Jörn Andreas kommer att bli mycket framgångsrika i sina nya roller på Probi."

“Probi har haft en fantastisk utveckling och är idag ett ledande globalt probiotikabolag. Jag ser väldigt mycket fram emot min nya roll och att kunna bidra ytterligare till den starka tillväxt som Probi skapat genom innovation i världsklass, starka finanser och ett dedikerat team.” säger Jörn Andreas.

Jörn Andreas tillträder tjänsten den 1 mars 2017 och lämnar därmed Probis styrelse.

Peter Nählstedt, VD, Probi, tel +46 46 286 89 23, e-post: peter.nahlstedt@probi.se

Probi AB är ett svenskt börsnoterat bioteknikföretag som utvecklar effektiv och väldokumenterad probiotika. Probi har genom sin forskning skapat en stark produktportfölj inom områdena maghälsa och immunförsvar. Produkterna finns tillgängliga för konsumenter i mer än 30 länder runt om i världen. Kunderna utgörs av ledande livsmedels-, hälso- och läkemedelsföretag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare. Probi omsatte 444 MSEK under 2016. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap. Probi har cirka 4 700 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.