• Probi/

Probi lanserar mag- och immunprodukter  tillsammans med AlenMed i Vitryssland under Probis varumärke

Probi har skrivit distributionsavtal med AlenMed Promotion SIA, baserat i Riga, Lettland för distribution av Probi Digestis® och Probi Defendum® i Vitryssland. Lansering förväntas ske Q1 2014 genom deras representationskontor i Vitryssland.

”AlenMed är ett internationellt team av experter inom marknadsföring och distribution av läkemedel i Vitryssland och i OSS-länderna. Företaget har nära samarbete med företag såsom Merck Serono, Axellus, Cook Medical, Certmedica samt Bioclin och kommer att bli en viktig partner för Probis expansion i området framöver”, säger Gun-Britt Fransson, tf VD Probi.

Probi Digestis® baseras på Lactobacillus plantarum 299v (DSM 9843), som inriktar sig på uppsvälldhet, gasbildning och smärta, vilka är vanliga besvär som ibland är milda eller tillfälliga men ofta mer allvarliga och då diagnostiserade som IBS. Probi Defendum® baseras på en kombination av två probiotiska stammar; Lactobacillus plantarum HEAL9 (DSM 15312) och Lactobacillus paracasei 8700:2 (DSM 13434). Denna probiotiska kombination har i stora studier visats förebygga förkylningar, signifikant reducera förkylningssymptom och förkorta förkylnings­perioder.

Probi Digestis® och Probi Defendum® kommer att registreras och lanseras under Probis varumärke med betoning på Probis högkvalitativa probiotiska ingredienser. Båda produkterna kommer att marknadsföras av AlenMed Promotions fältorganisation och riktas mot allmänläkare och gastro­enterologer (Probi Digestis®) respektive allmänläkare och barnläkare (Probi Defendum®) likväl som till konsumenter via detaljhandel och apotek.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Gun-Britt Fransson, tf VD, Probi, telefon +46 46 286 89 74 eller mobil +46 705 95 73 27, e-post: gun-britt.fransson@probi.se

Niklas Bjärum, Marknads- och Försäljningsdirektör, Probi, telefon +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64, e-post: niklas.bjarum@probi.se

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forskningsområdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare. Totala intäkter 2012 var 100,4 MSEK. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 5 000 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.

OM ALENMED PROMOTION SIA

AlenMed Promotion SIA grundades 2005 i Riga, Lettland och representationskontoret inrättades i Vitryssland tack vare landets strategiska läge och närhet till tillväxtmarknaderna i Oberoende staters samvälde. Sedan företaget grundades har AlenMed fokuserat på innovation, professionalism och kundanpassad strategi. Idag består teamet av 37 medarbetare med många års erfarenhet inom medicin och medicintekniska produkters marknadsföring och distribution, ekonomi och internationella relationer. Företaget växer kontinuerligt och erbjuder flexibilitet vid leverans,snabb registrering och produktmarknadsföring.