Probi Mage® lanseras i Sydkorea tillsammans med Dongkook Pharmaceuticals

Probi har tecknat distributionsavtal med Dongkook Pharmaceutical Co., Ltd., baserat i Seoul, Sydkorea för distrubution av Probi Mage®. Lanseringen planeras till andra kvartalet 2014 och görs under Probis svenska varumärke Probi Mage®.

Dongkook etablerades 1968 och listades på KOSDAQ börsen 1997. Bolaget är Koreas främsta läkemedelsbolag inom OTC-sektorn och exporterar idag produkter till mer än 50 länder varav 10 i Europa. Dongkook kommer att sälja Probi Mage® som kosttillskott i varuhus och genom ”home shopping” på TV och Internet, som är en av de viktigaste försäljningskanalerna för kosttillskott i Korea.

”Vi ser fram emot att lansera det svenska varumärket Probi Mage® i Korea. Probi Mage®, som baseras på högkvalitativ probiotika med god klinisk dokumentation, passar väl in i vår portfölj av kosttillskott. Detta är starten på ett långsiktigt samarbete med Probi, med intentionen att utöka samarbetet i framtiden.” säger Hee Sup Kim, Vice President Dongkook Pharmaceutical.

”Sydkorea är den tredje största marknaden för probiotiska kosttillskott i Asien och vi ser fram emot att lansera Probi Mage®tillsammans med Dongkook Pharmaceutical på den växande koreanska marknaden.” säger Peter Nählstedt, VD Probi.

I Sydkorea omsätter probiotiska kosttillskott 54 miljoner USD och den genomsnittliga tillväxttakten de senaste fem åren har varit 15%. Ett ökat hälsofokus och en växande medelklass är faktorer som positivt påverkar tillväxten på marknaden.

Peter Nählstedt tillägger: ”Expansion på de befolkningsrika asiatiska marknaderna är en viktig komponent i Probis affärsstrategi och bolaget tittar på möjligheter för fortsatt expansion både i Korea och på övriga marknader i regionen.”

Probi Mage® baseras på Lactobacillus plantarum 299v (DSM 9843), som inriktar sig på uppsvälldhet, gasbildning och smärta, vilka är vanliga besvär som ibland är milda eller tillfälliga men ofta mer allvarliga och då diagnostiseras som IBS.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Peter Nählstedt, VD, Probi, tel +46 46 286 89 23 eller mobil +46 723 86 99 83, e-post: peter.nahlstedt@probi.se
Niklas Bjärum, VP Marketing & Sales, Probi, tel +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64, e-post: niklas.bjarum@probi.se

Probi AB är ett svenskt börsnoterat bioteknikföretag som utvecklar effektiv och väldokumenterad probiotika. Probi har genom sin forskning skapat en stark produktportfölj inom områdena maghälsa och immunförsvar. Produkterna finns tillgängliga för konsumenter i mer än 30 länder runt om i världen. Kunderna utgörs av ledande livsmedels-, hälso- och läkemedelsföretag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare. Probi  omsatte 102 MSEK under 2013. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small-cap. Probi har cirka 4000 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.

OM DONGKOOK PHARMACEUTICAL CO., LTD.

Läs mer på http://www.dkpharm.co.kr/eng_index.asp.