Probi och BiO-LiFE ingår samarbetsavtal

Probi AB, ledande inom probiotiskt forskning och utveckling, skriver samarbetsavtal med BiO-LiFE Marketing Sdn. Bhd, ett consumer healthcareföretag på den snabbväxande asiatiska marknaden för vitaminer och kosttillskott. Samarbetet gäller lansering av probiotika i Malaysia med start andra halvåret 2013, med intentionen att expandera affären till flera länder i Sydostasien.

Probi och BiO-LiFE har ingått ett flerårigt avtal avseende marknadsföring och lansering av Probis Lactobacillus plantarum 299v (Probi Digestis®), en kliniskt dokumenterad probiotisk produkt inom området mag/tarmhälsa. BiO-LiFE är ett expansivt healthcareföretag och helägt dotterbolag till DKSH, ett ledande globalt tjänsteföretag med fokus på marknadsexpansion i Asien. Detta möjliggör fortsatt utveckling av affären i regionen. BiO-LiFE kommer att ansvara för marknadsföring, produktlansering och teknisk expertis på den lokala marknaden.

Lanseringen görs under produktnamnet PROBI LP299V® med BiO-LiFE som paraplyvarumärke och positioneras mot symptom relaterade till IBS (Irritable bowel syndrome), såsom magsmärta, ballongmage, förstoppning och gasbildning. PROBI LP299V® kommer att finnas tillgänglig på alla ledande apotek i Malaysia.

”BiO-LiFE är vårt förstahandsval av partner för lansering och marknadsföring av PROBI LP299V® i Malaysia, både baserat på styrkan i deras varumärke och branschexpertis. BiO-LiFE har tidigare gjort flera lyckosamma lanseringar av kliniskt dokumenterade probiotiska produkter. Vi ser fram emot att etablera Probis varumärke tillsammans med BiO-LiFE i Malaysia och andra länder i regionen,” säger Gun-Britt Fransson, tf VD Probi.

”Vi är mycket glada för avtalet med Probi och för att få lansera och marknadsföra PROBI LP299V®, en kliniskt dokumenterad och unik produkt för behandling av IBS-relaterade symptom, på den malaysiska marknaden.” säger John Goebel, General Manager, BiO-LiFE.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Gun-Britt Fransson, tf VD, Probi, telefon +46 46 286 89 74 eller mobil +46 705 95 73 27, e-post: gun-britt.fransson@probi.se
Niklas Bjärum, Marknads- och Försäljningsdirektör, Probi, telefon +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64, e-post: niklas.bjarum@probi.se

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forskningsområdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare. Totala intäkter 2012 var 100,4 MSEK. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 5 000 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.

OM BiO-LiFE
BiO-LiFE är ett växande healthcareföretag och helägt dotterbolag till DKSH, ett ledande globalt företag med fokus på marknadsexpansion i Asien. De första BiO-LiFE-produkterna lanserades i Malaysia 1990. Sedan dess har varumärket utvecklats till en bred portfölj av effektiva kvalitetsprodukter, byggt på partnerskap med ledande bolag inom healthcareindustrin. Sedan den småskaliga starten 1990 har BiO-LiFE utvecklats till ett ledande varumärke i Malaysia på hälso- och kosttillskottsmarknaden och säljs nu i många länder i Sydostasien.