Probi rekryterar ny VD

Probi har rekryterat Peter Nählstedt som ny VD. Peter Nählstedt har lång erfarenhet från den internationella Life Science-industrin genom olika chefsbefattningar inom strategi, marknadsföring och försäljning hos GE Healthcare Life Science. Peter Nählstedt kommer närmast från Trelleborg Marine Systems där han var ansvarig för verksamheten i Europa, Sydamerika och Nordafrika. Peter Nählstedt tillträder den 7 januari 2014. Gun-Britt Fransson som varit tillförordnad VD sedan i slutet av maj 2013, fortsätter i sin roll som FoU-chef och medlem i Probis ledningsgrupp.

Peter Nählstedt rekryterades 2010 till Trelleborg Marine Systems med ansvar för verksamheten i Europa, Sydamerika och Nordafrika. Dessförinnan tillbringade han åtta år inom GE Healthcare, där han under åren 2007 till 2010 var General Manager Sales and Marketing för Bioprocess i Nordamerika och innan dess Strategic Marketing Director. Peter Nählstedt har under sin tid på GE Healthcare också innehaft olika globala chefsbefattningar med fokus på strategi, marknadsföring och försäljning. Peter Nählstedt har tidigare även arbetet med försäljning och marknadsföring för Sigma-Aldrich, en ledande tillverkare av högteknologiska produkter för livsvetenskaplig forskning.

”Genom rekryteringen av Peter Nählstedt har vi fått en person med gedigen strategisk och internationell affärsbakgrund som tillsammans med Probis starka ledningsteam skall ta Probi till nästa fas i sin utveckling, vilket innebär fortsatt expansion och ytterligare breddning av verksamheten, framför allt på den internationella marknaden.”, säger Per Lundin, styrelseordförande för Probi.

”Probi är inne i en spännande fas med satsning på både FoU och fortsatt tillväxt. Företaget har en mycket god grund för expansion genom sina kliniskt dokumenterade probiotikaprodukter och patenterade teknologi. Jag ser fram emot att få arbeta med såväl nya distributörslösningar och egna varumärken som en intensifierad affärsutveckling på utvalda marknader som USA, Östeuropa och Asien.”, säger Peter Nählstedt.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Per Lundin, styrelseordförande, tel: 0705-74 11 71, e-post: per.lundin@transit.se
Peter Nählstedt, blivande VD, tel: 0706-84 83 86

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forsknings-områdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare. Totala intäkter 2012 var 100,4 miljoner SEK. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 5 000 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.