Procast Media AB (publ.) inbjuder till teckning av nya aktier: Breddat ägande och tillväxtstrategi bakom satsningen

Report this content

Medieföretaget Procast Media AB driver idag de två väntrumskanalerna Dentvision och MedTV inom Digital Out of Home media. Bolaget, som vuxit kraftigt sen starten 2005, gör nu en nyemission som vid fulltecknande kan ge bolaget ett tillskott på 9 miljoner kr. Syftet är att sprida ägandet och ta in kapital för att stärka bolagets tillväxtstrategi.

Nyemissionen riktar sig till allmänheten och omfattar högst 3 miljoner aktier till en kurs på 3 kr per aktie. Aktierna tecknas i poster om 2000 aktier motsvarande 6 000 kr. Teckningstiden är den 23 mars till den 29 april och emissionen administreras av Aktieinvest FK AB.

Procast Media driver och säljer annonsutrymme i två egna kanaler, Dentvision och MedTV, inom det som kallas Digital Out of Home (DOOH) media. Dessa finns normalt på platser med stora mängder folk i rörelse som flygplatser och köpcentra. Procast Medias bärande idé är istället att fånga tittaren under en längre tid där uppmärksamheten är väsentligt högre. Därför har bolaget fokuserat på väntrum inom tand- och hälsovården där tittaren sitter ned i lugn och ro, vilket ökar både nyttan och värdet för annonsörerna.

– Syftet med emissionen är att skapa utrymme för en fortsatt expansion på den snabbt växande DOOH-marknaden, säger Anders Erneholm, vd i Procast Media. Under de kommande åren ska vi ytterligare utveckla Dentvision och även lansera den i Norge. Samtidigt ska vi utveckla och etablera den nyligen lanserade kanalen MedTV på hälso- och sjukvårdsområdet.

Bolaget ökade sin omsättning 2008 med drygt 90 procent. Intäkterna var nära 42 Mkr mot drygt 22 Mkr under år 2007. Rörelseresultatet blev 0,538 Mkr mot 0,479 Mkr år 2007. Bolaget går med vinst sedan 2006.

Bakom den kraftigt ökande omsättningen ligger nya avtal med allt fler tandläkarmottagningar som installerar Dentvisions bildskärmar. Antalet bildskärmar mer än fördubblades under 2008 och överstiger nu 1000 stycken.

För mer detaljerad information om aktieteckning se Informationsmemorandum som kan laddas ned på www.procast.se eller www.aktieinvest.se/foretag

För kontakt med Procast gå in på www.procast.se eller vänligen kontakta:
Anders Erneholm, VD, Procast Media AB, 08-586 58 01

Procast Media AB har 35 medarbetare och omsatte 42 miljoner SEK 2008. Procast driver den digitala kanalen DENTVISION som idag är ett rikstäckande Out of Home medium som visas på över 1000 TV-skärmar ute på Sveriges tandvårdskliniker. I januari lanserade företaget MedTV för väntrummen inom hälso- och sjukvården.