Reklamfri väntrumsTV för den offentliga vården

Report this content

Procast Media är ledande i Norden inom väntrumsmedia och driver de två kanalerna DENTVISION och MEDTV. Tidigare har vårdgivare inom tand-, hälso- och sjukvård endast kunnat beställa reklamfinansierade paket. Men nu skapar Procast Media även en reklamfri version av båda kanalerna. Lösningen öppnar för offentliga aktörer som Folktandvården och vårdcentraler som vill kunna kommunicera med sina patienter, men inte vill ha reklaminslagen. DENTVISION och MEDTV är två väntrumskanaler som riktar sig mot tandvården respektive hälso- och sjukvården. Idag finns det 1 400 utplacerade skärmar på svenska tandvårdskliniker, en ökning med 40 procent sedan årsskiftet. Kanalerna visas på monitorer i klinikernas vänt- och behandlingsrum för att skapa trivsel och en avslappnad atmosfär. Innehållet är specialanpassat underhållningsmaterial varvat med information. Procast Media hanterar all drift, underhåll och support. Vårdgivaren bestämmer hur mycket och vilken information som skall sändas, samtidigt som Procast Media ansvarar för att det totala innehållet alltid är varierat och aktuellt. Tidigare fanns bara systemet som ett reklamfinansierat paket. Men flera aktörer inom den offentliga sektorn och även större kedjor på den privata sidan har efterfrågat ett reklamfritt alternativ. Det lanseras nu av Procast Media. – Det är främst stora aktörer som antingen inte vill ha reklam eller värderar utrymmet för kommunikation med sina patienter högre själva som efterfrågat den här nya abonnemangsformen, säger Anders Erneholm, VD på Procast Media AB. Ett exempel är Folktandvårdens satsning på fast pris för tandvård, Frisktandvård. – Här kan klinikerna på ett enkelt sätt informera sina patienter medan de sitter och väntar på sin tur, vilket gör att tandläkaren kan fokusera på att laga tänder istället för att sälja tandvårdspaket, säger Anders Erneholm. I samband med lanseringen av det nya reklamfria kanalpaketet introduceras även en ny applikation som gör att kunderna snabbt kan skapa och uppdatera egen information på skärmarna. Den funktionen kan antingen vara centraliserad och/eller läggas ut på varje mottagning. Det nya konceptet är ett verktyg som underlättar för vårdgivarna att kommunicera med sina patienter. De kan snabbt nå ut med väl presenterad och enhetlig information samtidigt som det övriga innehållet i kanalerna är en uppskattad service till besökarna. För mer information kontakta gärna: Anders Erneholm, VD Procast Media AB, 08-586 58 00 Se också www.procast.se Procast Media AB är ett svenskt, publikt bolag och omsatte 42 miljoner SEK 2008. Procast driver de digitala out of home kanalerna DENTVISION för tandvården och MEDTV för hälso- och sjukvården.