Pronyx styr pappersmassakvaliteten hos Tasman Paper på Nya Zeeland

Pronyx styr pappersmassakvaliteten hos Tasman Paper på Nya Zeeland. Pronyx Industrial Systems, dotterbolag till O-listenoterade Pronyx AB har erhållit en viktig order från Fletcher-ägda Tasman Pulp&Paper Company på Nya Zeeland. Leveransen, omfattar modellbaserad styrning av raffinörerna på Tasmans termomekaniska fiberlinjer i Kawerau. Modellerna kommer att byggas med neurala nätverk. Det totala värdet på ordern, som levereras etappvis, bedöms uppgå till ca 1 MSEK. "Ordern är enormt betydelsefull för oss här på Nya Zeeland", säger Jonas Bergmark General Manager för Pronyx Industrial Systems - "Den är den första signifikanta beställningen från en ny kund och kommer att underlätta den fortsatta marknadsbearbetningen. Samtidigt innebär ordern en breddning av Pronyx erbjudande till papper- och massa industrin och möjligheterna till en framtida, repetitiv försäljning bedömer jag som goda". "Vidare är industriella tillämpningar baserade på neurala nätverk ett område som kommer att öka under de kommande åren. Genom vårt nära och mångåriga samarbete med amerikanska Gensym Corp. - världsledande inom området AI- programvara, har vi ett rejält försprång gentemot våra konkurrenter." Auckland den 17 november 1999 För ytterligare information kontakta gärna: Jonas Bergmark GM Pronyx Industrial Systems telefon: +64 9 308 3700 eller e- mail: jonas.bergmark@pronyx.co.nz. se även: www.pronyx.se Bakgrundsinformation Pronyx AB (publ.) är ledande leverantör av kompletta produktionsnära IT- lösningar. Koncernen har över 200 anställda verksamma vid 13 kontor i Sverige, ett i Finland och ett på Nya Zeeland. Leveranserna omfattar utveckling av allt från automation till avancerad produktionsstyrning för hela fabriker. Pronyx kunder återfinns främst inom områdena järn & stål, papper & massa, olja & gas, verkstadsindustri, sågverk, VA-verk, livsmedelsindustri, elkraftproducenter och -distributörer samt andra energiföretag. Pronyx AB verkar internationellt och har kunder över hela världen. Samarbete har utvecklats med andra företag med kompletterande produkter och tjänster. Bland dessa kan särskilt nämnas ABB, Gensym, Microsoft, Siemens och Sandvik Tamrock. Pronyxaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00320/bit0002.pdf