Prospero utökar kompetensen inom krishantering – anställer en av Sveriges främsta experter på området

Report this content

Konsultföretaget Prospero, som bland annat arbetar med utveckling av tjänster och organisation inom både privat näringsliv och offentlig förvaltning, utökar nu sin kompetens inom krishantering.
Prospero anställer förre stadsdirektören och chefen för räddningstjänsten i Göteborg, Åke Jacobsson.

– Vi är oerhört glada att vi nu kan knyta Åke Jacobsson till Prospero, därmed blir vi ännu starkare som konsulter inom krishantering och krisberedskap. Åke är med sin erfarenhet inom räddningstjänsten en av Sveriges främsta experter och hans tjänster på området är mycket efterfrågade, säger Timo Pohjanvuori, vd för Prospero.

Åke Jacobsson har 27 år bakom sig inom räddningstjänsten i Göteborg varav tolv år som chef. Under den tiden var han högsta ansvarig inom räddningstjänsten för händelser som Backabranden och EU-toppmötet. De senaste sex åren har Åke Jacobsson haft tjänsten som stadsdirektör i Göteborg.
– Jag vill mycket gärna dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper inom krishantering i organisationer. Det handlar bland annat om att aldrig slå sig till ro, och att våga vara kritisk och ödmjuk inför de erfarenheter som finns. Att jag både har varit chef för räddningstjänsten och stadsdirektör gör mina kunskaper ännu bredare, säger Åke Jacobsson.

Åke Jacobsson lämnade sin tjänst efter sex år som stadsdirektör, i december 2011.
– Jag vill självklart fortsätta att arbeta och det är inom räddningstjänsten jag har mitt hjärta. I konsultrollen får jag nu bidra till att stärka kommuners och organisationers krisledningsförmåga. Jag upplever Prospero som ett oerhört seriöst företag där kundens bästa alltid lyfts fram. Här finns också stora kunskaper om det teknikstöd som behövs för att vi ska kunna utveckla krisledningen i Sverige, menar Åke Jacobsson.

Prospero, med basen i Göteborg, har haft en mycket positiv utveckling under det senaste året och har nyligen etablerat sig i både Stockholm och Malmö. Företaget har idag 22 anställda.

För mer information kontakta gärna:
Åke Jacobsson, konsult Prospero Technology Management, tfn 070-55 11 333 ake@prospero.se
Timo Pohjanvuori, vd för Prospero Technology Management, tfn 070-84 10 208, timo@prospero.se
www.prospero.se

Prospero är en oberoende managementkonsult inom lönsamhetsdriven användning och utveckling av tjänster, varor eller organisation med beröring till teknologi. Vår roll som rådgivande expert handlar om att få förändringar att svara mot människors behov och förväntningar. Metodiskt analysarbete ger hållbara och lönsamma beslut, alltid med den mänskliga användarnyttan i fokus. Prospero överbryggar omfattande frågeställningar samt planerar förändring och innovation inom offentlig verksamhet och privata företag.

Taggar: