CoreTherm fortsätter växa i Sverige

Sjukhuset i Gävle ny användare

En överenskommelse har träffats om att genomföra ett 30 tal behandlingar under det kommande året och Coretherm blir därmed en viktig del i BPH (Godartad Prostataförstoring) sjukvården i Gävleborgsregionen. Den kliniska utbildningen av sjukvårdpersonal vid sjukhuset i Gävle har genomförts och kliniken kommer att starta upp den kliniska verksamheten med patientbehandlingar under september månad.

Det är givetvis glädjande att välkomna Gävle sjukhus till raden av kliniker som erbjuder CoreThermbehandling och som därmed väljer att utveckla behandlingsalternativen för denna utsatta patientgrupp. Vi ser det även som en verifiering av CoreTherm som viktig metod inom svensk sjukvård för att stödja omställningen från en kostsam slutenvård till en mer kostnadseffektiv öppenvård.

Uppstarten i Gävle är ett resultat av vårt långsiktiga arbete att utveckla den kliniska acceptansen i Sverige och stärker i hög utsträckning vårt fortsatta arbete att etablera fler kliniker, säger Hans Östlund, vd för Prostalund AB

e-post: hans.ostlund@prostalund.com

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på AktieTorget och har cirka 1 500 aktieägare. Fokus för 2017 ligger på ökade försäljningsinsatser och fortsatta studier avseende CoreTherms påverkan på prostatacancer. Se även - www.prostalund.se.