• ProstaLund/

Ny långtidsuppföljning presenterad: CoreTherm visar samma låga återbehandlingsfrekvens som traditionell kirurgi

Den 5 oktober, i samband med Svensk Urologisk Förenings årsmöte i Umeå, presenterades ett omfattande kliniskt material med patienter behandlade med CoreTherm vid Länssjukhuset i Kalmar. Patientmaterialet inkluderade 364 patienter som behandlats med CoreTherm mellan 1999-2006 där patienterna nu följts upp under 10-17 år efter behandlingen.

I början av 2000-talet introducerades CoreTherm® Concept vid Länssjukhuset i Kalmar som en vidareutveckling av CoreTherm värmebehandling. CoreTherm® Concept innebär att innan behandling påbörjas, ges lokalbedövning samt adrenalin i prostata som ger en blockad av blodflödet och därigenom blir behandlingarna mer standardiserade med mindre variation mellan patienter. CoreTherm® Concept är idag standard vid alla behandlingar mycket tack vare att behandlingstiden har kunnat förkortas till nuvarande 6-13 minuter beroende på prostatastorlek.

Återbehandlingsfrekvensen har tidigare rapporterats vara låg med CoreTherm men något högre än vid traditionell TURP-operation. Dr Vedran Azinovic vid Länssjukhuset i Kalmar presenterade i fredags resultat som visar att återbehandlingsfrekvensen fortsatt är låg 10-17 år efter en CoreTherm-behandling men uppseendeväckande är att efter introduktionen av CoreTherm® Concept har återbehandlingsfrekvensen halverats och ligger på samma nivåer som ses efter traditionell TURP-operation.

”De resultat dr Azinovic presenterar är mycket positiva för CoreTherm och den sista pusselbiten för att visa på att den kliniska effekten av CoreTherm-metoden även på längre sikt är lika god som kirurgi kan erbjuda. Det genomförs idag över 4500 TURP-operationer vid landets sjukhus. Många av dessa patienter skulle kunna behandlas snabbare, säkrare och mer kostnadseffektivt med CoreTherm.”, säger VD Hans Östlund i en kommentar.

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Spotlight och har cirka 1 500 aktieägare. Fokus för 2018 ligger på ökade försäljningsinsatser i Norden, samt introduktionen i Kina.

Taggar: