ProstaLund säkerställer finansiering av verksamheten

ProstaLund har erhållit ett brygglån från delar av styrelsen samt VD på sammanlagt 1,7 MSEK samt ett lån från Almi Företagspartner på 1 MSEK för finansiering av verksamheten 2019. Styrelsen arbetar samtidigt med att säkerställa den långsiktiga finansieringen av företagets expansion.

Som ProstaLund meddelade i sin Q3-rapport har styrelsen och ledningen planerat för att säkra företagets finansieringsbehov. Då det nu föreligger behov av att stärka likviditeten och tillföra rörelsekapital har delar av styrelsen samt VD, William Gunnarsson, Sonny Schelin, Magnus Bolmsjö samt Hans Östlund, lämnat brygglån via sina bolag på 1,7 MSEK för att finansiera verksamheten under första halvåret. Lånet löper med 5,50 % årsränta, vilket bedöms motsvara marknadsmässiga villkor. Lånet ska återbetalas när den långsiktiga finansieringen säkerställts, dock senast den 15 juni 2019.

I samband med ovanstående bryggfinansiering har ProstaLund också erhållit ett lån från Almi Företagspartner Skåne AB. Lånet är på 1 MSEK och löper på 36 månader.

Utöver dessa tillförda medel finns en outnyttjad kredit på maximalt 0,5 MSEK i dotterbolaget Nordisk Medicin & Teknik AB.

Vi är glada över att ha långsiktiga och starka aktieägare i styrelsen som ställer upp med kapital i det expansiva skede som företaget befinner sig i. Lånet från ALMI ser jag som ett bevis på att vår plan för de närmaste åren är realistisk och uppnåbar. Vi får nu arbetsro för att fortsätta arbetet med att stärka marknadsföringen och positionering av vår behandlingsmetod och expandera till ytterligare användare, säger Hans Östlund, VD för ProstaLund.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget måste offentliggöra enligt EU:smarknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 december 2018. ProstaLunds VD Hans Östlund nås genom ovanstående kontaktuppgifter.

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Spotlight och har cirka 1 500 aktieägare. Fokus för 2018 ligger på ökade försäljningsinsatser i Norden, samt introduktionen i Kina.

Taggar: