1,6 och 2,6 miljonerklubben med i kampen mot prostatacancern

2014 års upplaga av 1,6 och 2,6 miljonerklubbens Svenska kalenderflickor & män säljs till förmån för forskning kring prostatacancer och gynekologisk cancer. Det är första gången som pengarna från försäljningen går till forskning kring mannens hälsa.

Grabbar, börja prata!
Män pratar mer än gärna om sport, särskilt om det är ett EM eller VM på gång. Betydligt svårare har män att tala om sina egna problem och sjukdomar, speciellt när det rör sig om området ”under bältet”. Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform men då männen inte står upp och pratar om sin sjukdom har den blivit styvmoderligt behandlad såväl vad gäller forskning som av vårdens resurser och organisation. De två vanligaste biverkningarna efter en prostatacancerbehandling är inkontinens och impotens, problem som mannen lider av i det tysta. Den viktigaste åtgärden som behövs för att mannens hälsa ska komma mer i fokus är att mannen själv vågar prata mer öppet om sin hälsa och även vidtar åtgärder för att förbättra den.

– Vi är otroligt tacksamma för att 1,6 och 2,6 miljonerklubben har valt att stödja kampen mot prostatacancern, säger Torsten Tullberg, förbundsdirektör på Prostatacancerförbundet.

Telefonnummer: 073 - 545 15 75