20 000 gentlemän i kampen mot prostatacancer

På söndag den 28 september åker 20 000 kostymklädda män och kvinnor motorcykel runt om i världen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer. Kortegen heter the Distinguished Gentleman’s Ride och går av stapeln i över 200 städer runt om i världen.

The Distinguished Gentleman’s Ride startade 2012 i Australien och har hittills samlat ihop över en halv miljon kronor till prostatacancerforskning. Inspirationen kommer från ett foto av Mad Men’s Don Draper i sin finaste kostym och sittandes på en klassisk motorcykel. Förutom att samla in pengar till prostatacancerforskning är meningen också att försöka tvätta bort den negativa stämpeln på män med motorcykel och i stället föra motorcykelklubbar samman för en bra sak.

-          För oss är detta inte bara ett roligt lopp där vi klätt upp oss, utan lika viktigt är att öka uppmärksamheten kring Sveriges vanligaste cancerform, säger Patrik Wallgren som var med och tog the Distinguished Gentleman’s Ride till Sverige och Stockholm.

I Sverige sker kortegen i Stockholm, Göteborg, Malmö och i Sunne. I Stockholm avslutas kortegen på Nytorget klockan 13.00 och där kommer även Burger Bro’s finnas på plats med sin food truck samt annan underhållning. Spara söndagen den 28 september i din kalender och kom och delta i en kortege eller bara kom och titta på alla stiliga gentlemän och kvinnor och deras motorcyklar. Mer information finns på: www.gentlemansride.com