Årets Mustaschkamp startar på Tele 2 Arena

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och det vill Mustaschkampen ska bli allmänt känt. Varje dag drabbas 27 män, vilket blir 10 000 män om året. Cancern går att bota om det upptäcks i tid varför Mustaschkampen vill uppmana alla män över 45 år att ta ett PSA-prov, vilket är ett enkelt blodprov som tas i armvecket på vårdcentralen. Mustaschkampen har även som fokus att samla in pengar till forskning och opinionsbildning, då behandlingsmetoderna kan förbättras avsevärt och stora regionala skillnader i väntetider förekommer regionalt. Väntetiderna är dessutom de längsta jämfört med alla cancerformer.

Att många inte känner till att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom beror på bland annat att många män inte talar som sin hälsa eller sjukdomar och drar sig för att gå till läkare. Mustaschkampen vill se en attitydförändring på det området och tar i år kvinnorna till hjälp. Därför verkar Mustaschkampen för att Fars dag blir prostatacancerdagen – en dag då kvinnor och barn uppmuntrar männen att tala om sin hälsa och lägga om till en mer sund livsstil. För att koppla samman kvinnorna med kampen frontas årets kampanj av fem kända kvinnor, bland annat Lill Lindfors och Emma Wiklund.

Mustaschkampen startar 1 november och pågår året ut. Det blir en smygstart den 23 oktober då Mustaschkampen är matchvärd på Tele2 Arena för fotbollsmatch mellan Hammarby och Elfsborg.
 Vi idrottsmän tränar mycket och då är det viktigt också äta rätt. Det är allvarligt att män motionerar mindre än tjejer och äter mindre hälsosamt. Här behövs en uppryckning. Killar har ofta svårt att tala om sjukdomar och hälsa. Därför är Mustaschkampen viktig. Kampen mot prostatacancer behöver synliggöras, säger Philip Haglund,  fotbollsspelare Hammarby.

Arrangör för Mustaschkampen är Prostatacancerförbundet i samarbete med 26 lokala prostatacancerföreningar och med stöd från 11 huvudpartners: Aftonbladet, Apoteksgruppen, Astellas, Butteriks, Brothers, CDON.COM, ICA Maxi, Nordic Wellness, OLW, Schibsted och Svensk Travsport. Dessutom medverkar 200 idrottsföreningar, fackklubbarorganisationer och företag i kampen. Bland dessa finns Ishockeyförbundet, Förbundsdomareföreningen, Cyklister i Vätternrunt, Cykelfrämjandet, Svensk Friidrott och Skidlandslaget.

De 26 regionala patientföreningarna arrangerar ca 200 aktiviteter i hela landet. Det kommer att bli tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, målning av ensilagebalar, konserter, försäljning av mustaschbakelser och ett Farsdagsfirande i hela Sverige. Föreningarna är med på handbollsmatcher, fotbollsmatcher, bl. a hemmamatch med Hammarby på Tele2 Arena, motorcykelkorteger, ishockey, V 75 på Jägersro, Solvalla och Sundbyholm.

I november blir det fokus på mustascher. Det är då många män, som en rolig del i kampanjen, odlar mustasch för att uppmärksamma prostatacancer och dess allvar. För dem som inte odlar mustasch själva finns lösmustascher till försäljning samt en ny Farsdags-nål och mustaschreflexer.

– Mustaschkampen är en nationell kampanj med aktiviteter i hela Sverige för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom och samla in pengar till forskning och opinionsbildning hälsa. Ett av målen är att göra om Fars dag så att de blir en dag som förknippas med mannens hälsa och kampen mot prostatacancer. En symbolhandling är att det finns Farsdagsnålar till försäljning över hela Sverige, säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

Torsten Tullberg, Kampanjledare Mustaschkampen

E-mail: torsten.tullberg@prostatacancerforbundet.se