Allgon köper säkerhetslösning av Protect Data

Allgon köper säkerhetslösning av Protect Data Telekommunikationsföretaget Allgon köper en säkerhetslösning av IT- säkerhetsföretaget Protect Data för att kunna kommunicera säkert med sina anställda och mellan sina nätverk. Affären är värd 1,5 miljoner kronor för Protect Data. Säkerhetslösningen baseras på Entrusts PKI-lösning och består dels av ett system för att kryptera och signera e-post och filer, dels av en VPN- lösning som garanterar säker datatrafik mellan nätverk men också ser till att uppkopplingen är säker vid distansarbete. Allgon kan därmed kommunicera säkert med sina kunder och anställda samt mellan sina nätverk i Sverige, Finland, Hong Kong och Brasilien. Allgon utvecklar och marknadsför produkter främst för trådlös telefoni och datakommunikation. Företagets kunder är operatörer, distributörer och system-, terminal- och fordonstillverkare. - Det är extremt viktigt att vi kan lita på att den information vi skickar med e-mail och över vårt nätverk skyddas från obehöriga. Vi valde Protect Datas säkerhetslösning för att den ger oss ett pålitligt och användarvänligt system som håller högsta klass. Båda produkterna är enkla att hantera både för administratörer och användare, säger Niclas Magnusson, teknikansvarig på IT-avdelningen på Allgon. De två produkterna i säkerhetslösningen utvecklas av de kanadensiska bolagen Entrust Technologies respektive TimeStep Corporation och distribueras av Protect Data. Ordern erhölls och fakturerades i december 1999. - Att ett högteknologiskt företag som Allgon väljer Protect Datas säkerhets-lösningar är självfallet mycket stimulerande eftersom det är ett bevis på att vi har ett brett och avancerat produktsortiment av mycket hög standard, säger Carl Rosvall, VD för Protect Data. För ytterligare information kontakta gärna: Carl Rosvall, VD, Protect Data AB tel. 08-459 54 23 alt. 070-717 14 84 Protect Data AB är en koncern verksam inom IT-säkerhet med egen utveckling och distribution av produkter för bland annat antivirussystem, brandväggar, användaridentifieringssystem, säker PC och innehållskontroll samt system för säker e-handel. Dotterbolaget Protect Data Konsult skräddarsyr säkerhetslösningar som ökar uppdragsgivarnas konkurrensförmåga och förbättrar deras affärer. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Slovakien och USA. Protect Data är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Besök även: www.protectdata.com Allgons affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra radiobaserade lösningar och andra produkter för trådlös telefoni och datakommunikation. Allgons produktsortiment omfattar system och komponenter för basstationer, repeaters och transmission samt antennlösningar. Allgons fakturerade försäljning uppgick under 1998 till 1,725 Mkr och antalet anställda uppgick vid utgången av 1998 till 901 personer. Allgon grundades 1946. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00450/bit0002.pdf