Ny vd för Protect Data Sverige

Ny vd för Protect Data Sverige - Magnus Söderlind ser fram emot att jobba för ett ledande företag på en växande marknad Magnus Söderlind blir ny vd för Protect Data Sverige. - Jag är övertygad om att det kommer att bli ett oerhört inspirerande arbete. Jag kommer rakt in i en dynamisk organisation i en väldigt spännande bransch, säger han. Magnus Söderlinds viktigaste uppgift blir att jobba med Protect Datas försäljning av ledande IT-säkerhetssystem. Vid sidan av arbetet som vd för Protect Data Sverige blir han även vice vd för moderbolaget Protect Data AB och kommer att ha fokus på att hitta synergieffekter i arbetet mellan dotterbolagen i olika länder. - Protect Data skall vara den ledande leverantören av IT- säkerhetslösningar på den Nordiska marknaden. Vad gäller övriga Europeiska länder så utvärderar vi en etablering och expansion, säger han. Protect Data finns i dag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tjeckien, Slovakien, Storbritannien och USA. - IT-säkerhetsbranschen är en förhållandevis ung marknad med stark tillväxt, där Protect Data är ett ledande företag. Att få förmånen att arbeta här är mycket spännande. Jag vet att det finns oerhörda möjligheter för företaget, som jag redan har märkt är fyllt av framåtanda och engagemang. Efter att ha blivit civilingenjör i teknisk fysik vid Chalmers och civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg fick Magnus Söderlind arbete som Management Trainee inom Unilever-koncernen. Han blev produktchef, försäljningschef och affärsområdeschef innan han efter fem år fortsatte sin karriär på konsultföretaget McKinsey. Efter tre år som manager på McKinsey flyttade Magnus Söderlind till Siemenskoncernen som General manager på Siemens Business Services, ett företag som arbetar med försäljning av IT-konsulttjänster. Sista anhalten före Protect Data blev Silicon Graphics där Magnus Söderlind under tre år var vd för det svenska dotterbolaget. Under de senaste 1,5 åren har han även varit vd för Silicon Graphics finska bolag. Magnus Söderlind är 35 år och kommer ursprungligen från Göteborg. Bilder på Magnus Söderlind finns för nedladdning på www.protectdata.com För ytterligare information kontakta gärna: Magnus Söderlind, vd, Protect Data Sverige, tel. 08-459 54 25, alt 0706- 66 51 03 adress: Protect Data, Box 5376, Humlegårdsgatan 20, SE-102 49 Stockholm fax: 08-459 54 10, epost: magnus.soderlind@protectdata.com Carl Rosvall, vd, Protect Data AB, tel. 08-459 54 23 alt. 0707-17 14 84 ------------------------------------------------------------------------ --------- Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT- säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget erbjuder accesskontrolls- och krypteringssystem för persondatorer, antivirussystem, brandväggar, användaridentifieringssystem, innehållskontrollssystem, säker VPN, digitala signaturer och PKI samt system för säkra transaktioner. Dotterbolaget Pointsec Mobile Technologies utvecklar accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer och smarta telefoner. Dotterbolaget Protect Data Konsult skräddarsyr säkerhetslösningar som ökar uppdragsgivarnas konkurrensförmåga och förbättrar deras affärer. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tjeckien, Slovakien, Storbritannien och USA. Protect Data har ca 160 anställda och är noterat på Stockholms Fondbörs Attract 40-lista. Besök även: www.protectdata.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00280/bit0001.pdf