Pointsec ansluter sig till Trusted Computing Group för att utveckla öppna standarder för IT-säkerhet

Pointsec, världsledande inom mobil datasäkerhet, har som första svenska företag blivit medlem i Trusted Computing Group (TCG), en branschorganisation vars specifikationer hjälper företag att utveckla säker informationsbehandling. Representanter från Pointsec kommer att arbeta nära andra medlemmar i TCG för att säkerställa att standardiserad teknik med inbyggda säkerhetsfunktioner når ut till Pointsec-användare över hela världen.

Trusted Computing Group är en ideell organisation som bildats för att utveckla, fastställa och marknadsföra öppna standarder för hårdvarubaserad IT-säkerhetsteknik. Det främsta målet är att hjälpa användare att skydda sina informationstillgångar från förluster genom angrepp från virus och hackare såväl som fysisk stöld. Detta sker genom en kombination av hård- och mjukvara som ger starkare inbyggd säkerhet i vanliga persondatorer och servrar. TCGs säkerhetslösning använder ett särskilt chipp, Trusted Platform Module, som byggs in i datorn för att hantera bland annat kryptering, lagring av lösenord och inloggning. – TCG-specifikationerna gör det möjligt att bygga säkrare IT-miljöer utan att kompromissa med funktionssäkerhet, personlig integritet eller rättigheter. Som ledande inom mobil IT-säkerhet och medlem i TCG kan Pointsec ge ett aktivt och unikt bidrag till detta vitala standardiseringsarbete, säger Erik Johannisson, Chief Technology Officer vid Pointsec. – Vi är övertygade om att TCG och Trusted Platform-konceptet kommer att höja den generella säkerhetsnivån i alla vanliga IT-miljöer och detta arbete ligger helt i linje med Pointsecs strategi för att stödja olika systemplattformar. Bakom Trusted Computing Group står en rad kända företag och organisationen har i dag drygt 90 medlemmar, bland andra AMD, HP, IBM, Intel, Microsoft, Sony och Sun Microsystems. De specifikationer för mjuk- och hårdvara som färdigställts finns tillgängliga på organisationens webbplats. TCG har flera arbetsgrupper för att ta fram implementeringsspecifikationer. inom olika områden som servrar, mobila enheter, lagring, kringutrustning, med mera. Flera halvledartillverkare erbjuder idag hårdvarulösningar som följer gruppens specifikationer och antalet ökar snabbt. För frågor och mer information, kontakta: Peter Larsson, VD, Pointsec tel. +1 708-479-3488 / +1 708-954-6986, e-post: peter.larsson@pointsec.com Arto Halonen, Vice President Strategic Partnerships, Pointsec, tel. +358 9 565 767 13 / / +358 40-748 22 00, e-post: arto.halonen@pointsec.com –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––