Smidig kryptering gör flyttbara minnen säkra

Smidig kryptering gör flyttbara minnen säkra Pointsec Mobile Technologies lanserar en enkel och användarvänlig lösning för att skydda innehållet på flyttbara dataminnen, exempelvis löstagbara hårddiskar, "minnespinnar" och disketter. Flyttbara minnen blir snabbt allt populärare. Med nya Pointsec Media Encryption kan ett företag upprätthålla sin säkerhetspolicy i hela organisationen, även när flyttbara minnen utnyttjas. Pointsec Media Encryption är en ny säkerhetsmjukvara för flyttbara minnen som bygger vidare på Pointsecs bekväma lösning för automatisk kryptering, som sedan tidigare finns i tillgänglig för stationära och bärbara datorer, samt handdatorer och smarta telefoner. Med Pointsec Media Encryption kan företag nu även skydda känsliga data som lagras exempelvis på löstagbara hårddiskar, "minnespinnar" med USB-anslutning och disketter, samt vid överföring via e-post. Flyttbara datorminnen har utvecklats snabbt under de senaste åren. I dag finns lösa hårddiskar i mikroformat och "minnespinnar" med plats för enorma mängder - potentiellt känslig - information. Utvecklingen gör att många företag börjar se över sina säkerhetsrutiner så att de också omfattar flyttbara minnen. - Det är fel att bara betrakta de nya flyttbara minnena som ett hot därför att de kan användas som verktyg för olagliga syften. I grunden är detta en positiv utveckling, eftersom det finns alldeles uppenbara praktiska fördelar med att utnyttja flyttbara datamedia, säger Peter Larsson, vd för Pointsec Mobile Technologies. USB-minnen är ett av de snabbast växande produktområdena inom IT- branschen. Enligt analysföretaget Gartner kommer världsmarknaden att mer än fördubblas fram till 2008, från 1,4 miljarder dollar i år till 2,9 miljarder dollar. Under perioden beräknas antalet sålda enheter öka från 45,6 till 98,2 miljoner.* Som jämförelse är Gartners prognos för årets PC-försäljning i världen186,4 miljoner enheter. - Användare lagrar data i allt fler nya typer av oskyddad kringutrustning. Det är nödvändigt att skydda flyttbara minnen genom kryptering, minst lika viktigt som det är att skydda andra mobila enheter, säger John Girard, Research Vice President, Gartner Inc. Pointsecs lösning krypterar alla data som lagras, automatiskt och osynligt för användaren. Administrationen sker centralt, så att ändringar i säkerhetspolicyn kan genomföras utan att användarna påverkas. Krypterade data som skickas med e-post kan läggas i självuppackande bilagor, så att behöriga mottagare kan få tillgång till informationen utan att ha Pointsecs programvara installerad. Alla marknadsledande krypteringsalgoritmer kan användas. - Den nya typen av små flyttbara minnen är här för att stanna. Därför vill de IT- och säkerhetsansvariga hos våra kunder hantera sådana minnen inom ramen för sin normala användar- och säkerhetspolicy. Genom Pointsecs lösning får de nu goda förutsättningar för att hantera säkerhetsfrågorna och samtidigt utnyttja flyttbara minnen produktivt, säger Ove Söderberg, Affärsområdesansvarig Mobila Lösningar vid Hewlett- Packard Sverige AB. Pointsec Media Encryption är certifierat enligt FIPS 140-2, den senaste standarden för kryptering från National Institute of Standards and Technology (NIST). FIPS (Federal Information Processing Standard) är vägledande för IT-säkerheten inom myndigheter i USA och Kanada, och är på väg att bli en de facto-standard även internationellt. För frågor och mer information, kontakta: Peter Larsson, VD, Pointsec Mobile Technologies tel. +1 708-479-3040, e-post: peter.larsson@pointsec.com Erik Johannisson, CTO, Pointsec Mobile Technologies Tel. 08-459 54 73, e-post: erik.johanisson@pointsec.com ------------------------------------------------------------------------ ------------------------- Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har kontor i Washington DC och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien, i Düsseldorf i Tyskland och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com. _______________________________ Preliminära uppskattningar från Gartner Dataquest, Joseph Unsworth, April 2004. Siffrorna är preliminära och omfattar inte USB flash-minnen som används i kombination med musikspelare eller digitalkameror. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT00070/wkr0001.pdf