Telenor och Protect Data i samarbete

Telenor och Protect Data i samarbete Entrust garanterar norskt näringslivs IT-säkerhet Telenor har valt Entrust Technologies PKI-lösning för att skydda sina tjänster för norskt näringsliv och statsförvaltning. Telenor kan därmed erbjuda sina kunder en heltäckande lösning för säker dataöverföring med möjlighet att verifiera vem man kommunicerar med samt kryptering och kvittering av information. - Vi valde Entrust Technologies PKI-lösning efter att under sex månader ha utvärderat samtliga konkurrerande system, säger Björn Söland på Telenor. Entrust var inte bara den mest kompletta och beprövade programvaran. Den är dessutom anpassad till en stor del av våra kunders utbud av applikationer. - Telenor kan därigenom erbjuda kunderna en heltäckande säkerhetslösning för sina applikationer utan att behöva bedriva ett eget utvecklingsarbete för att garantera säkerheten i dataöverföringen. Vi tillhandahåller en lösning som möjliggör för vilken organisation som helst att utnyttja egna eller publika nät för att säkert utbyta information, leverera tjänster eller utföra betalningar via Internet, tillägger Björn Söland. Entrust Technologies representeras i Norden av Protect Data AB. Arne Asplem, VD för Protect Datas norska dotterbolag och ansvarig för affären med Telenor, kommenterar affären: - Jag konstaterar med stor tillfredställelse att Telenor nu är ytterligare ett i raden av europeiska telekommunikationsföretag som valt Entrusts PKI-lösning som bas för att garantera säkerheten för sina kunders olika applikationer. För ytterligare information kontakta: För ytterligare information kontakta gärna: Arne Asplem, VD Protect Data AS på telefon 0047 23008604 E-mail: aras@security.no Protect Data AB (publ) är en koncern verksam inom området för IT-säkerhet med egen programvaruutveckling, bland annat krypteringsprogrammet Protect! . Protect Data levererar ett heltäckande produktutbud inom områdena antivirussystem, innehållskontroll, brandväggar, krypterad lagring och kommunikation, användaridentifieringssystem samt säkerhetsstrukturer för elektronisk handel. Protect Data är det ledande företaget i Norden inom sitt affärs- område med dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Slovakien och USA. Protect Data är noterat på Stockholm Fondbörs O-lista (PROT) och omsatte 1998 124,5 Mkr. med en redovisad vinst på 12,7 Mkr Se även: www.protectdata.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/10/19991110BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/10/19991110BIT00130/bit0002.pdf