Bestig Mount Everest – men i Hammarbybacken

Få svenskar har varit på toppen av Mount Everest. Få vet hur det känns att ta sig dit – men nu möjliggörs en svensk variant när PS Communication tar konceptet till Hammarbybacken och tillsammans med äventyraren Fredrik Sträng och Skistar lanserar Skistar Everest Challenge.

Äventyraren och bergsklättraren Fredrik Sträng har kommit med idén att få människor att känna hur det känns att bestiga en bergstopp – utan att behöva riskera livet i dödens zon.

Första upplagan av Skistar Everest Challenge, tillika världens första extremhinderbana vintertid, äger rum 7 februari 2015 i Hammarbybacken som då byggas om till ett mini-Everest med hjälp av Skistar som äger och driver skidanläggningar.

– Evenemanget planeras för fullt och vi arbetar nu med att knyta till oss fler partners, säger Patrik Mehks på PS Communication som äger de kommersiella rättigheterna.

För att komma i mål tar man sig upp och ner för ”berget” tre och en halv gång på tid. På vägen upp måste deltagarna ta sig genom isfall, över glaciärsprickor, möta snöstormar och på slutet ta sig uppför en kopia av Hillary Step – den tekniskt svåraste passagen strax före toppen på riktiga Mount Everest.

– Alla vältränade kan delta. Det kommer att vara svårt och tufft, en utmaning helt enkelt. Alla kommer inte att klara det. Men de flesta kommer att ta sig till toppen, säger Fredrik Sträng.

Tidigare i år har PS Communication genomfört Solvalla Skidays och Tjejgirot.

Läs mer på: http://www.everestchallenge.se/

PS Communication är i dag en av Nordens största oberoende kommunikationskoncerner och den ledande byrån inom brand experience. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 150 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och Riga.

PS Communication är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt Story Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, People Partner, Inventa och A Loud Minority.