PSI ANTONSON OCH REPANT INGÅR EXKLUSIVT DISTRIBUTIONSAVTAL FÖR DEN SVENSKA MARKNADEN

PSI Antonson, Sveriges ledande leverantör av utrustning och tjänster för butik och industri, har i dag ingått ett omfattande samarbetsavtal med Repant som tillverkar returautomater för flaskor och burkar. Samarbetet gäller den svenska och norska marknaden. Detta innebär en avsevärd förenkling för den svenska och skandinaviska dagligvarubranschen, eftersom de mest centrala butikslösningarna därmed levereras från en enda leverantör – som också utför service och tekniskt underhåll.

- Detta innebär en viktig utvidgning av PSIs erbjudande till dagligvarubranschen i Sverige och Norge. Ett alltmer komplett produkt- och lösningserbjudande ger en enklare vardag för våra kunder i dagligvarubranschen. Repants returautomater för flaskor och burkar passar perfekt in i vårt kunderbjudande som är centrerat runt teknologilösningar i butikslokalerna. Samtidigt kommer detta att möjliggöra ett ännu effektivare utnyttjande av vår skandinaviska försäljnings- och serviceapparat. PSI Antonson och Repant står med detta ännu starkare inom svensk dagligvaruhandeln, säger Jørgen Waaler, koncernchef på PSI Group.

- Repant har en enhetlig strategi på alla marknader. Vi har distributionspartners i alla andra länder - och det får vi nu också i Sverige och Norge. PSI Antonson har en mycket skicklig försäljnings- och serviceapparat med närvaro i hela Sverige och Norge. Detta ger våra kunder tillgång till våra pantautomater via den ledande totalleverantören av centrala teknologilösningar för dagligvarumarknaden. Detta tror vi att våra kunder kommer att värdesätta, säger Christian Andersen, verkställande direktör på Repant.

Ett komplett kunderbjudande
Avtalet innebär att PSI Antonson övertar försäljnings- och marknadsansvaret för Repants lösningar i Sverige och Norge. Med över 260 medarbetare på plats i hela Sverige, Norge och Danmark är förutsättningarna goda med stor närhet och tät kundkontakt. Företaget har redan många kunder gemensamt. Detta medför samtidigt att Repant kan fokusera på marknadsstöd gentemot distributörer vid sidan av utveckling, produktion, logistik och kvalitetskontroll av företagets lösningar. För PSI Antonson innebär avtalet exklusivt försäljning och distribution av Repants produktspektra, medan Repant får tillgång til PSIs omfattande apparat med tekniker, försäljnings- och servicepersonal i Sverige och Norge.

- Ett komplett kunderbjudande, i kombination med konkurrenskraftiga priser och en servicevänlig försäljnings- och teknikapparat, ger oss goda förutsättningar att erövra marknadsandelar i Sverige och Norge. Det är just framtidsriktade samarbetsformer marknaden efterfrågar - eftersom det ger kunderna fördelar och en enklare vardag med kompletta lösningsleverantörer, kommenterar Jørgen Waaler i PSI och tillägger:

- Samtidigt vet vi att våra kunder är särskilt intresserade av service- och resekostnader. Möjligheten att samordna servicebesök och preventivt underhåll för flera av våra lösningar vid samma butiker samtidigt kommer utan tvekan att skapa betydande synergieffekter för oss och våra kunder.

- Genom samarbetet med PSI får vi Skandinaviens ledande leverantör av teknologilösningar till detaljhandeln som vår partner för att marknadsföra och sälja Repants lösningar i Norge och Sverige. Det är ett riktigt genombrott för oss och vi har stora förväntningar på detta, säger Christian Andersen i Repant, och tillägger:

- Tillsammans med PSI Antonson förväntar vi att kunna ta en större del av marknaden för pantlösningar i Sverige och Norge, till fördel för våra kunder.

- Det är också en viktig poäng att avtalet gäller för både Sverige och Norge, eftersom alltfler fler av våra kunder inom dagligvarubranschen har företag på bägge sidor av kölen. Vi tror att detta kommer att bli ett slagkraftigt samarbete - till stor fördel för våra svenska kunder, menar Jørgen Waaler i PSI.

PSI Group är största ägare i börsnoterade CashGuard AB – och distributör och försäljningspartner för CashGuards lösningar för detalhandelsbranschen i Sverige och Norge. PSI Antonson erbjuder ett heltäckande sortiment av utrustning för vägning, paketering och prismärkning för dagligvarubranschen. PSI Antonson också samarbetar nära med Pricer AB på den svenska och norska marknaden.

För ytterligare information, kontakta:

Koncernchef, PSI Group ASA

Christian Andersen