Punkt PR och OK Västerbotten kan vinna Europapris

Punkt PR och OK Västerbotten är nominerade till det prestigefyllda PR-priset European Excellence Awards, som avgörs i Dublin den 6 december.

– Det här är vårt Europamästerskap. Att vara med i finalen – och tävla mot världskända varumärken som Renault och Hyundai – är redan en seger, säger Olov Hjärtström Baudin, vd på Punkt PR.

OK Västerbotten och Punkt PR nomineras för arbetet med föreningens varumärke, kommunikationsstrategi och den pågående kampanjen Tillsammans är bäst. Detta i kategorin Transport & Logistics, där motståndet kommer från Hyundai Motor Europe, Groupe Renault Romania, BVG + Adidas och Autoklinikka.

– Vi vill bidra till att hålla hela länet levande, vilket bland annat inkluderar ett fokus på hållbar utveckling och lokala samarbeten. Det är inte bara nyckelfaktorer för föreningens utveckling, utan ger också eko runt om i landet och världen, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Framgången bygger på strategiska vägval. För snart fyra år sedan lämnade OK Västerbotten i stort sett all traditionell marknadsföring för att istället satsa fullt ut på PR, inte minst i digitala kanaler. På så vis har föreningen med precision kunnat föra personlig dialog direkt med sina lokala målgrupper, i syfte att bli mer känd för invånarna i Västerbotten. Både i fjol och i år arrangerades gigantiska loppmarknader på alla stationer samtidigt, till förmån för Hjältarnas hus i Umeå. Föreningen samlade också västerbottningarna för att bidra till Sveriges radios insamling för barn som utsätts för sexhandel. Och alla stationer samsände live på Facebook för att manifestera kraften i föreningens tillsammans-tanke.

– Vi och Punkt PR samarbetar nära och intensivt med varandra sedan en lång tid tillbaka, vilket i sig understryker kampanjens huvudbudskap om att tillsammans är bäst, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Från European Excellence Awards-teamet hälsar man att årets konkurrens var hårdare än någon gång tidigare.

– Vi har tagit emot ett överväldigande antal enastående PR- och kommunikationsprojekt. Den höga standarden på bidragen i kombination med mängden har gjort att konkurrensen i varje kategori är stenhård. Att bli nominerad är en prestation i sig, säger Anna Augsburger, från arrangerande Quadriga Awards i Berlin.

Läs mer om Tillsammans är bäst och titta på filmen som sammanfattar projektet här.

Olov Hjärtström Baudin, vd, Punkt PR      070-642 19 60

Erica Lundgren, vd, OK Västerbotten       070-108 07 76