Punkt PR och OK Västerbotten nominerade till Stora PR-priset

Expertjuryn från Stora PR-priset har sagt sitt. Punkt PR och OK Västerbotten är nominerade till Stora PR-priset som en av totalt tio finalister. Priset delas ut på Södra teatern i Stockholm torsdag, 8 februari.

– Det är fantastiskt att fler uppskattar det arbete som vi och OK Västerbotten har åstadkommit tillsammans, säger Olov Hjärtström Baudin, kundansvarig byråledare på Punkt PR.

Punkt PR och OK Västerbotten är nominerade till Stora PR-priset. På bild, övre raden från vänster: Johanna Stenmark, Olov Hjärtström Baudin och Hanna Kangassalo. Nedre raden från vänster: Malin Vikström, Sofia Westerlund, Sara Hardell Flagge och Jakob Mjöbring. Saknas på bilden gör Åse Thelander. Fotograf: Sara Almgren.

Punkt PR och OK Västerbotten tävlar med sitt mångåriga samarbete, som innefattar en varumärkesplattform, kommunikationsstrategi, fortlöpande PR-arbete och kampanjer som syftar till att lyfta OK Västerbottens nytta. Till exempel genom kampanjen Tillsammans är bäst, som startade med en gemensam Facebooksändning med alla 21 bemannade stationer och som sedan fortsatt, bland annat med en gemensam loppmarknad. Det gemensamma ägandet, hållbarhetsarbetet och den lokala förankringen är delar som fortlöpande kommuniceras.

– OK Västerbottens stationer är mer än bara drivmedelsstopp längs vägen. De fungerar också som poststationer, restauranger, affärer, kaféer och mötesplatser. Tack vare OK Västerbotten binds vårt län ihop och gör det möjligt att både resa och leva, från kust till fjäll. Vårt arbete består i att nå ut med det, säger Olov Hjärtström Baudin, Punkt PR.

Resultatet är tydligt. Den redaktionella räckvidden har sedan 2015 ökat med 4 000 procent, den organiska räckvidden på Facebook har förbättrats med 96 procent under 2017, Facebook-engagemanget med 23 procent och rörelseresultatet fram till och med 2016 har ökat betydligt. Medlemsantalet har stabiliserats på en nivå över 90 000 medlemmar.

Till grund för framgången står bland annat beslutet att lämna traditionell köpt marknadsföring och istället arbeta fokuserat med PR. Det innebär strategiskt grundad och budskapsfokuserad kommunikation i egna och förtjänade kanaler. Det innefattar till exempel Facebook, nyhetsbrev och pressbearbetningar i lokalmedia. På det sättet driver OK Västerbotten en personlig dialog, direkt med sina målgrupper i länet.

– Vårt varumärkeslöfte är att skapa mer värde tillsammans och det ska vi fortsätta att visa och bevisa för en lång tid framöver. Nomineringen ger oss råg i ryggen att fortsätta utveckla föreningen för medlemmarnas bästa. Ju fler vi är i föreningen, desto säkrare blir vår närvaro i hela länet, något som alla västerbottningar har nytta av, berättar Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

I juryn för Stora PR-priset, som delas ut av Svenska PR-företagen, sitter bland annat: Gabriella Finnborg, projektledare/juryordförande Svenska PR-Företagen/vd Prat PR, Lars-Ola Nordqvist, vice juryordförande/vd Comvision, Mats Georgson, doktor i marknadskommunikation och Per Holknekt, entreprenör och föreläsare.

Läs mer och se filmen som sammanfattar OK Västerbottens PR-arbete:  http://www.punktpr.se/case-ok/

Läs mer om Stora PR-priset: http://www.svenskaprforetagen.se/stora-pr-priset/

Olov Hjärtström Baudin, byråledare på Punkt PR: 070-642 19 60
Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten: 070-108 07 76

Punkt PR är PR-experterna som hjälper våra kunder att skapa resultat genom att bygga långsiktiga relationer med sina intressenter. Vi är en del av det globala PR-nätverket Globalcom, ett nätverk med 70 PR-byråer runt om i världen. Vi tillhör koncernen Norrland 2.0 där systerbyråerna Halleluja och Heja! också finns med. Vår webbplats: www.punktpr.se

Taggar:

Det är fantastiskt att fler uppskattar det arbete som vi och OK Västerbotten har åstadkommit tillsammans.
Olov Hjärtström Baudin, kundansvarig byråledare på Punkt PR