• Purity Vodka/

Svensk lyxvodka erövrar The Grand Spirits Masters i London i kamp med hundratals av världens spritvarumärken

Skånska Purity Vodka blev igår kväll sensationellt utsedd till bästa spritsort vid den stora internationella tävlingen The Spirits Masters i London. Detta är första gången någonsin som en vodkaproducent belönas med denna utmärkelse. Dessutom vann Purity Vodka titeln The Grand Vodka Master och blev därmed det första varumärket som belönats med denna prestigefyllda titel fyra år i rad.

The Spirits Masters är en serie tävlingar som arrangeras av magasinet The Spirits Business. Under årets prestigefyllda tävlingar testades mer än tusen registrerade bidrag, i en mängd olika kategorier, från ett par hundra varumärken. Medaljerna som delas ut är baserade på blindprovningar som utförs av olika jurypaneler bestående av ledande spritexperter och branschjournalister.

Thomas Kuuttanen och Göran Bernhoff i London.

Med dessa medaljer i botten och bedömningar enligt olika kriterier tilldelades således Purity Vodka det ultimata priset, mästartiteln inom alla spritkategorier The Grand Spirits Master. Dessutom utnämndes Purity Vodka till The Grand Vodka Master bland alla deltagande vodkasorter. Priserna tillkännagavs torsdagen den fjärde december i London vid årets Spirits Masters Award Ceremony.

-        The Spirits Masters fortsätter att växa i betydelse och det tillkommer nya kategorier varje år. Det är ett nöje att utse Purity Vodka till The Grand Vodka Master även detta år. Att ha tilldelats priset för fjärde året i rad är en bedrift och ett verkligt erkännande av kvaliteten på deras produkt. Purity Vodka har dessutom tagit hem utmärkelsen Grand Spirits Master 2014 vilket stärker denna position ytterligare, säger Daisy Jones, redaktör på The Spirits Business.

-        Storleksmässigt är Purity Vodka klart minst bland de varumärken som deltar. Men experterna dömer efter smak, komplexitet och fyllighet. Vårt långsiktiga arbete med att förfina varje detalj har betalat sig väl med fem Mastertitlar och närmare 100 segrar i internationella sprittävlingar. Nu är vi redo att ytterligare öka produktionen och ser fram emot att kunna möta den växande efterfrågan, inte minst på den internationella marknaden, säger Thomas Kuuttanen, Master Blender och grundare av Purity Vodka.

För mer information och bilder, vänligen besök:

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Wiklund, International Marketing Manager, 0708-67 44 43 eller 040-20 47 61

Thomas Kuuttanen, Master Blender, 0708-20 19 30 eller 040-20 47 63

Purity Vodka är framtagen av Thomas Kuuttanen, med tjugo års erfarenhet av att producera whisky, gin och akvavit. Purity Vodka tillför ett nytt perspektiv till den annars konservativa vodkaindustrin. Ambitionen har varit att skapa en helt ny kategori inom vodka där elegans och friskhet kombineras med karaktär, komplexitet och fyllighet.

Under Purity Vodkas tioåriga liv har en process skapats i en destillationspanna av koppar och pläterat guld, belägen i Purity Vodkas destilleri på Ellinge Slott. Hjärtat i den ekologiska vodkan destilleras långsamt i 34 steg, vilket resulterar i ett smakrikt och ofiltrerat destillat som därefter reduceras med ekologiskt kolonndestillat av vete och mineralrikt vatten. Resultatet är en elegant, fyllig och karaktärsfull vodka med stor mineralrikedom och påtaglig ursprungskaraktär av vete och korn.

Purity Vodka finns idag till försäljning i närmare 30 länder och i 16 av USA:s delstater. Purity Vodka har kontor i Malmö, Ellinge och New York.