Många företag misslyckas med intern rekrytering av kvinnor till vd-posten

Allt fler kvinnor tar plats på vd-stolen i storförtagen. Men fortfarande är det bra tre procent av alla nytillträdda vd:ar som är kvinnor. Företagen är även betydligt sämre på att internrekrytera kvinnor till vd-rollen. Det visar en ny rapport från Strateg& och PwC och som tittar närmare på utvecklingen när det gäller kvinnor på vd-posten i världens 2 500 största företag.

För fjortonde gången har Strategy& (före detta Booz & Company som från och med den 3 april 2014 är en del av PwC-nätverket) undersökt omsättningen bland vd:ar i världens 2500 största företag. I år har rapporten särskilt fokus på utvecklingen under de senaste tio åren när det gäller kvinnor som vd:ar.

Undersökningen visar att 75 procent fler kvinnor tillträtt som vd i storföretagen i förhållande till de som lämnat under de senaste tio åren.

– Vår uppskattning är att år 2040 kommer ungefär en tredjedel av de nytillträdda vd:arna i större företag att vara kvinnor vilket vi baserar på utvecklingen när det gäller högre utbildning, andelen kvinnor i arbetslivet, skiftande sociala normer och vår egen undersöknings historik. Men trots en positiv utveckling visar undersökningen att endast tre procent av alla nytillsatta vd:ar var kvinnor under 2013. En siffra som dessutom var 1,3 procentenheter lägre än 2012, säger Per-Ola Karlsson, ansvarig för rapporten vid Strategy&.

När det gäller bakgrund så är det vanligare att en vd som är kvinna rekryteras externt. Mellan 2004-2013 rekryterades 35 procent av de nytillträdda vd:arna som var kvinnor utifrån – att jämföra med 22 procent av de män som nytillträdde som vd:ar.

– Att kvinnor i högre grad plockas in till vd-rollen från externt håll indikerar att företagen har misslyckats med att skapa förutsättningar för intern utveckling av kvinnor till ledande positioner vilket tvingar företagen att blicka utåt för att hitta kandidater, kommenterar Per-Ola Karlsson.

Enligt undersökningen är det även allt vanligare att kvinnor tvingas bort från rollen som vd. 38 procent av de vd-kvinnor som lämnat sin post under de senaste tio åren har gjort det på grund av att de tvingats bort, att jämföra med 27 procent av de män som lämnat vd-rollen.

Övriga resultat från rapporten

• USA och Kanada har kommit längst i jämställdhetsperspektiv, med 3,2 procent tillträdande kvinnor som vd:ar under perioden 2004-2013. Japan ligger sämst till med endast 0,8 procent nya kvinnor i vd-rollen under motsvarande period.
  • Drygt 14 procent av vd:arna lämnade sina roller under 2013, något färre än 2012 då motsvarande siffra var 15 procent.
  • Genomsnittsåldern för en tilltärdande vd var 53 år.
  • Drygt 70 procent av vd-förändringarna var planerade (d v s inte på grund av M&A eller avskedande).
  • Störst omsättning på vd-stolen ägde rum i Brasilien, Ryssland och Indien, där 21 procent av vd-posterna omsattes.
  • De flesta vd:arna som tillträder är redan bekanta med företagen som anställer dem. 76 procent kom från det egna företaget. 58 procent kom till företaget från ett annat företag inom samma bransch. 80 procent finns i landet där företaget har sitt huvudkontor.

– Företagen fortsätter att rekrytera enligt vanda mönster när de väljer vd:ar. Inte minst när det gäller nationalitet vilket visar på att “den globala vd:n” nog är mer av en myt än en verklig företeelse, avslutar Per-Ola Karlsson.

Om undersökningen
Utgångspunkten för rapporten har varit världens 2500 största företag, vilka har definierats enligt börsvärde den 1 januari 2013 (källa Bloomberg). Därefter identifierades de företag som genomfört förändring på vd-positionen. För en listning av företag som förvärvats eller fusionerats under 2013 användes Bloomberg som källa.

Rapporten Chief Executive Survey 2013 kan laddas ner på www.strategyand.pwc.com.

För ytterligare information kontakta:
Per-Ola Karlsson, ansvarig för studien, Strategy&
Tel: +971 4 436 3028 e-post: per-ola.karlsson@strategyand.pwc.com

Martin Askman, kommunikationschef, PwC Sverige
Tel: 010-213 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.