Marknadsriskpremien på fortsatt hög nivå

Marknadsriskpremien ligger fortfarande på en mycket hög nivå och vi kan förvänta oss en dramatisk ökning av antalet börsintroduktioner under de kommande två åren. Det är några av resultaten från PwC:s årliga studie Riskpremien på den svenska aktiemarkanden, som i år genomförts för sextonde gången.

– Nivån för riskpremien på aktiemarknaden minskar något – ner till 5,6 % från fjolårets rekordnotering på 6,0 %. Men det är samtidigt den tredje högsta nivån under de 16 år som riskpremiestudien genomförts, kommenterar Jon Walberg, ansvarig för studien vid PwC Sverige.

Börsintroduktioner på högvarv
E
nligt studien förväntas antalet börsintroduktioner öka rejält på Stockholmsbörsen under 2014 och 2015. Faktum är att antalet börsintroduktioner till och med förväntas bli fler än antalet uppköpserbjudanden, vilket är ett trendbrott från tidigare år.
– Undersökningen visar att respondenterna i genomsnitt förväntar sig 16 börsintroduktioner under de kommande två åren, vilket i så fall är fler än det totala antalet introduktioner vi sett under de senaste fem åren, berättar Jon Walberg.

Valutgångens påverkan på börsens utveckling
Med anledning av höstens riksdagval har studien i år utökats med en fråga om förväntad börspåverkan under de första 100 dagarna efter valet vid olika regeringsalternativ.

– Av respondenternas svar framgår att valutgången får relativt ringa betydelse. En ”blå majoritetsregering” ger mest positiv utveckling på börsklimatet enligt respondenterna, men den visar samtidigt att en ”röd majoritetsregering” förväntas ge en ganska neutral påverkan på börsutvecklingen, avslutar Jon Walberg.

Om undersökningen
PwC genomför sedan 1998 den årliga studien Riskpremien på den svenska aktiemarknaden. Studien genomförs som en enkätundersökning riktad till aktörer på den svenska kapitalmarknaden. Årets studie genomfördes under mars och april 2014 och omfattar svar från 32 respondenter tillhörande någon av kategorierna förvaltare, riskkapitalbolag, fondkommissionärer eller rådgivare inom Corporate Finance.

Riskpremien är den kompensation, utöver den riskfria räntan som kan erhållas på statsobligationer, som investerare kräver vid placeringar i svenska aktier. Riskpremien är en väsentlig parameter vid värdering och prissättning av företag.

För ytterligare information kontakta:
Jon Walberg, director och ansvarig för studien, PwC Sverige
Tel: 010-213 32 11, e-post: jon.walberg@se.pwc.com

Martin Askman, kommunikationschef, PwC Sverige
Tel: 010-213 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.