Peter Nyllinge ny vd för PwC Sverige

Den 1 juli 2013 tillträder Peter Nyllinge som vd för PwC Sverige. Peter Nyllinge har en gedigen bakgrund från olika tjänsteområden och ledande befattningar inom PwC. Sedan tidigare är Peter Nyllinge Territory Senior Partner för PwC Sverige i det globala PwC-nätverket. I samband med vd-skiftet sker även förändring av PwC Sveriges företagsledning.

- Jag är en engagerad person som vill vara med och påverka. Därför var det aldrig någon tvekan när jag tillfrågades om intresse av att ta över som vd, kommenterar Peter Nyllinge och fortsätter;
PwC är marknadsledare inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning inom alla marknadssegment, från de minsta företagen till de allra största. Denna position är inte given, utan något vi ständigt måste anstränga oss för att förtjäna. Det handlar om att fortsätta utveckla våra medarbetare och tjänster så att vi med tydlighet skapar värde för våra klienter och på så sätt differentierar oss i förhållande till våra konkurrenter. Oavsett om du möter en revisor eller rådgivare från PwC, så ska vi kännas igen genom vår höga kompetens, servicenivå och engagemang samt att vi alltid levererar med hög kvalitet och effektivitet.

Om Peter Nyllinge:
Bakgrund: Ekonomie licentiat, auktoriserad revisor och auktoriserad finansanalytiker.
Började på PwC direkt efter universitetet och har under 22 år arbetat i Sverige, USA och Storbritannien inom olika tjänsteområden och i olika ledarroller.
Arbetar sedan 2005 uteslutande med revision av stora multinationella företag såsom Ericsson, SEB och Securitas.

I samband med Peter Nyllinges tillträde som vd den 1 juli 2013 sker även förändringar när det gäller PwC Sveriges företagsledning.

Följande personer ingår i PwC Sveriges företagsledning från och med den 1 juli 2013:
Peter Nyllinge, vd och Territory Senior Partner
Peter Lundblad, vice vd och COO
Catarina Ericsson, vice vd och ansvarig affärsutveckling
Johan Rippe, vice vd och ansvarig marknadsfrågor
Tomas Lindgren, ansvarig revision
Reino Johansson, ansvarig rådgivning
Magnus Johnsson, ansvarig skatt
Magnus Eriksson, ansvarig redovisningstjänster
Petra Stergel, personaldirektör
Peter Clemedtson, arbetande styrelseordförande

För mer information kontakta:
Peter Nyllinge, vd och Territory Senior Partner
Tel: 010-213 30 60, e-post: peter.nyllinge@se.pwc.com

Martin Askman, presschef
Tel: 010-213 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.