Skogs- och pappersbranschen blickar framåt genom att återvända till rötterna

Företag inom skogs- och pappersbranschen är i behov av att anpassa sig till en förändrad omvärld. Enligt en ny undersökning av PricewaterhouseCoopers, där ett trettiotal företagsledare inom branschen har utfrågats, pekas fyra viktiga framtidsvägar ut – att hitta rätt affärsmodell, ledarskap, kostnadskontroll och hållbarhet.

Undersökningen visar att många branschföreträdare vill gå tillbaka till grunden och fokusera på att leverera en högkvalitativ standardprodukt på utsatt tid och på ett ekonomiskt gynnsamt sätt. Intervjuerna visar även att företagschefer uttryckligen letar efter ledare som ska leda företaget framåt och visa vägen inom viktiga områden såsom kapacitetsminskning, prissättning och konsolidering.
– Behovet av ett tydligt ledarskap understryker de utmaningar som finns inom branschen. Skogs- och pappersindustrin befinner sig mitt i många av de mest intensiva debatterna som rullar, till exempel om hållbar utveckling, skogens framtid, och hur man bäst bör utnyttja fiberresurserna, kommenterar Robert Barnden, globalt ansvarig för skogs- och pappersbranschen inom PricewaterhouseCoopers:

Minskad efterfrågan ses som ett problem, speciellt inom råvarusektorer som till exempel tidningspappersbranschen. I Nordamerika känner företagsledare en djup oro inför den svaga byggmarknaden och den dramatiska inbromsningen i det amerikanska bostadsbyggandet. Andra ledare är däremot mer optimistiska och menar att ökad efterfrågan på utvecklingsmarknader kan kompensera minskad efterfrågan på de mer etablerade marknaderna.

Kontroll av kostnader är ett återkommande område i undersökningen. Fiber är den enskilt största kostnaden för många aktörer och tillgången på fiber leder till gigantiska utmaningar i vissa delar av världen.
– Ledare för företag med integrerade leveranskedjor berättar att tillgången till fibrer ger dem en enorm konkurrensfördel. Att hitta billig fiber från lågkostnadsregioner är avgörande för att hålla kostnaderna nere, säger Robert Barnden.

Vid sidan av fiberfrågan fortsätter kostnader relaterade till energi att vara en viktig faktor för flera aktörer. Företagsledarna berättar att deras huvudstrategi för att minska energikostnader är att modernisera befintliga tillgångar. Många av våra svarande är däremot mer oroade över transportkostnaderna än de direkta energikostnaderna och ser transport och logistik som ett av de viktigaste områdena för att skära kostnader.

Företag inom skogs-, pappers- och förpackningssektorn ligger många gånger i framkant då det gäller ökat fokus på ett hållbart agerande. Problemet enligt många av företagsledarna i undersökningen, är att det fortfarande vilar en förstörarstämpel över branschen.
– Problemet är att allmänheten inte är medveten om att många ledande företag går i frontlinjen för hållbarhet. En nyckelfaktor är därför att öka medvetenheten om att de i själva verket arbetar ansvarsfullt. Effektiv rapportering om hållbarhet är en viktig aspekt i detta arbete, avslutar Robert Barnden.

Om undersökningen:
Undersökningen CEO Perspectives ger en aktuell bild av attityder, åsikter och framtidssyn bland företagsledare inom skogs- och pappersbranschen runt om i världen. Undersökningen baseras på intervjuer med ett trettiotal företagsledare. Genomförandet av intervjuerna ägde rum under hösten 2007.