Stockholm i topp när det gäller hållbarhet, hälsa, trygghet och säkerhet enligt ny rapport från PwC

Rapporten Cities of Opportunity analyserar 30 utvalda städer utifrån tio områden som definierar attraktionskraft och tillväxtpotential. Den sjätte upplagan av rapporten visar att Stockholm är världsledande inom området Hållbarhet och inom området Hälsa, trygghet och säkerhet. Stockholm rankas sammantaget sjua av de ingående städerna.

Stockholm placerar sig återigen i toppskiktet av världens huvudstäder och är tillsammans med London och Paris en av tre europeiska städer i topp 10.

– Rapporten bekräftar Stockholms starka position och det känns mycket tillfredsställande att Stockholm tillsammans med London och Paris befäster sin ställning i toppskiktet. Topprankingen inom miljöområdet och när det gäller stockholmarnas tillgång till god vård, säkerhet och trygghet visar att våra satsningar givit resultat. Analysen visar också att det är rätt av oss att fokusera ytterligare på våra utmaningar inom skolan och för att öka den internationella tillgängligheten, avslutar Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Cities of Opportunity lyfter fram att de städer som når topplaceringar lyckas med att hitta en balans mellan områden som attraherar såväl människor som företag. Rapporten är under ständig utveckling för att kunna spegla en föränderlig omvärld. Det är dock tydligt att de 10 högst rankade städerna är desamma och att de drar ifrån och accelererar sin konkurrenskraft säger Peter Nyllinge, VD, PwC och fortsätter,
– Att Stockholm är en attraktiv stad bekräftas ständigt i våra relationer med klienter världen runt. Därför är det inte förvånande att Stockholm jämförs med städer som London och Paris när det kommer till frågor om attraktivitet på den globala arenan.

Områden i Cities of Opportunity med respektive topp-tre-placerade städer:

• Intellektuellt kapital och innovation: Paris, London, San Francisco
  • Teknisk mognad: London och Seoul (delad förstaplats), Stockholm
  • Transport och infrastruktur: Singapore, Toronto, Buenos Aires and Seoul (delad tredjeplats)
  • Hälsa, trygghet och säkerhet: Stockholm, Sydney and Toronto (delad andraplats)
  • Hållbarhet: Stockholm och Sydney (delad förstaplats), Paris och Berlin (delad tredjeplats)
  • Ekonomiskt centrum: London, Peking, New York
  • Affärsklimat: Singapore, Hong Kong, New York
  • Kostnadsnivå: Los Angeles, Chicago, Johannesburg
  • Demografi och levnadsstandard: Sydney, London, San Francisco
  • Internationell tillgänglighet: London, Peking, Singapore

Om undersökningen
Cities of Opportunity baseras på offentlig data från globala utvecklingsorganisationer som Världsbanken och Internationella Valutafonden, nationella statistiska organisationer som National Statistics i Storbritannien och Census Bureau i USA samt statistikföretag. Data samlades in under tredje och fjärde kvartalet 2013. Poängmetodiken har utvecklats för att garantera öppenhet och enkelhet för läsare samt jämförbarhet mellan städer. Hela rapporten finns tillgänglig på: www.pwc.com/cities.

För mer information kontakta:
Margareta Irenaeus, director, PwC Sverige
Tel: 0709-29 21 73, e-post: margareta.irenaeus@se.pwc.com

Martin Askman, kommunikationschef, PwC Sverige
Tel: 070-929 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.