Vd:ar svagt optimistiska gällande ekonomisk tillväxt

- men pessimisterna har blivit fler

För artonde året i rad har PwC frågat vd:ar världen över om deras syn på ekonomin. Cirka en tredjedel (37 procent) av 1 322 tillfrågade tror på en starkare global ekonomisk tillväxt de kommande tolv månaderna. Medan fyra av tio (44 procent) tror på en oförändrad ekonomi. Samtidigt mer än fördubblas pessimisterna som tror på en lägre global tillväxt (från 7 till 17 procent). Det framgår av årets upplaga av PwC:s vd-undersökning ”CEO Survey” som offentliggörs i dag under World Economic Forum i Davos.

-  Andelen pessimistiska vd:ar mer än fördubblas på bekostnad av de som förut trodde på en starkare eller oförändrad ekonomi den närmaste tolvmånadersperioden. Förändringen är ganska tydlig men man bör uppmärksamma att tron på det egna företagets ekonomiska framtidsutsikter inte förändrats och ligger kvar på samma nivå. Företagsledare har ett starkt förtroende för det egna företagets möjligheter trots ett tuffare ekonomiskt klimat, säger Peter Nyllinge, vd PwC Sverige.

Hälften avser utöka antalet anställda
Över två tredjedelar (71 procent) av respondenterna uppger att jakten på kostnader är den enskilt viktigaste omstruktureringsaktiviteten det kommande året. Och detta fokus har ökat ytterligare jämfört med föregående år då 64 procent uppgav lägre kostnader på förstaplats.

-  Att jaga kostnader är en naturlig del av företagens vardag för att hålla sig konkurrenskraftiga. Det finns egentligen ingen dramatik i detta vilket blir tydligt då femtio procent av företagen uppger att de har för avsikt att utöka antalet anställda det kommande året. Samtidigt är det en marginell ökning bland företagen som uppger att de kommer minska antalet anställda, säger Peter Nyllinge.

Svenska vd:ar tror på oförändrad global ekonomi
En tredjedel (34 procent) av de svenska företagsledarna tror på en förbättrad global ekonomisk tillväxt de närmaste tolv månaderna. Det är en bra bit under det nordiska snittet som ligger på 45 procent och ur detta hänseende framstår svenska företagsledare som mindre optimistiska jämfört med sina nordiska kolleger. Nästan sextio procent (57) av de svenska företagsledarna tror på en oförändrad ekonomi och att tillväxten planar ut.

Men samtidigt som svenska företagsledare är mindre optimister så är de också mindre pessimister. Endast 9 procent tror på en lägre global ekonomisk tillväxt jämfört med det globala snittet som ligger på 17 procent.

Svenska företagsledare har en stark tro på det egna företaget
Av de svenska vd:arna är 45 procent ”mycket säkra” på det egna företagets tillväxtmöjligheter det kommande året och man befinner sig på samma nivå som sina amerikanska kolleger. Det är en rejäl bit över det nordiska snittet på 23 procent.

Om undersökningen:
PwC:s undersökning CEO Survey genomförs årligen. 2015 års undersökning är den artonde sedan starten. Resultaten i år baseras på 1322 enkätsvar och 33 djupintervjuer med företagsledare i 77 länder. Undersökningen ägde rum under fjärde kvartalet 2014.

För mer information kontakta:
Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige
Tel: 0709-29 30 60, e-post: peter.nyllinge@se.pwc.com

Carlos Cancino, presskontakt PwC
Tel: 0768-36 98 73 85, e-post: carlos.cancino@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.

Pwc