FIRA KLADDKAKANS DAG MED QATAR AIRWAYS I BUSINESS CLASS

Stockholm, 6 november 2014

I morgon, den 7 november, firas “Kladdkakans dag” i Sverige, en högtid som kanske är mindre känd men som under de senaste åren ökat enormt i popularitet. Om du flyger med Qatar Airways under hösten kommer du ha möjlighet att fira Kladdkakans dag ombord, då den klassiska, svenska chokladkakan serveras som dessert i Business Class. Kladdkakan serveras med körsbärssås och yoghurtglass med vaniljsmak.

För den som, trots den stora högtiden, vill prova på något annat serverar Qatar Airways även flera andra desserter, till exempel glass (jordgubbssorbet, citronsorbet med blandade bär och chokladglass) och en ostbricka. På alla flygningar från Doha serveras dessutom en efterrätt från den franska dessertmakaren Ladurée. I Economy Class kan passagerare avnjuta en omere med passionsfrukt och mango.

Utöver sina efterrätter har Qatar Airways nyligen även infört en ”movie snack service”, där chokladbars och chips serveras efter maten när passagerarna vill luta sig tillbaka och titta på film. Tidigare i år vann Qatar Airways för andra året i rad utmärkelsen för Världens Bästa Business Class vid Skytrax World Airline Awards. I Business Class får passagerarna en à la carte-meny från vilken de kan beställa vad de vill äta och sedan själva bestämma när de vill äta under flygresan.

Mat och dryck har alltid varit ett viktigt fokus för Qatar Airways. Fyra mästerkockar, Nobu Matsuhisa, Tom Aikens, Ramzi Choueiri och Vineet Bhatia, har skapat en unik och varierad Business och First Class-meny, där de inte bara har tagit hänsyn till smaker och kryddor men även till hur smak förändras på 10 000 meters höjd. Qatar Airways service ombord omfattar även en noga utvald vinlista med en rad olika druvor och vintyper från 12 länder. Vinlistan uppdateras var tredje månad.

Qatar Airways har expanderat kraftigt under sina 17 verksamma år. Idag flyger bolaget med en modern flotta på 137 flygplan till 145 viktiga affärs- och turistdestinationer i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien, Australien, Nord- och Sydamerika.

Qatar Airways blev prisad med tre utmärkelser vid det årliga Skytrax World Airline Awards 2014; Världens Bästa Business Class, Världens Bästa Business Class Lounge och för tredje året i rad, Världens Bästa Service i Mellanöstern.
Bolaget blev även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013. Qatar Airways mottog den prestigefulla utmärkelsen ’Airline of the Year’ av Skytrax 2011 och 2012.

Qatar Airways har en beställning på mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Qatar Airways är, som det enda stora flygbolag från Mellanöstern, medlem i oneworld, vilket ger dess kunder tillgång till nästan tusen flygplatser i fler än 150 länder med 14 000 dagliga avgångar.

Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69