Qatar Airways koncernchef höll presskonferens i Göteborg om flygbolagets satsningar i Sverige

För att fira lanseringen av Qatar Airways nyetablerade flyglinje Doha – Göteborg hölls idag en presskonferens på Clarion Hotel Post i Göteborg med Qatar Airways koncernchef, H.E. Mr. Akbar Al Baker. Den nya direktlinjen, som lanserades den 12 december 2018, innebär bland annat fler besökare till Göteborg samt stor fraktpotential för svenska exportföretag.

Det prisbelönta flygbolaget Qatar Airways höll idag en presskonferens där H.E. Mr Al Baker, koncernchef Qatar Airways, berättade om flygbolagets expansion i Västsverige samt om sitt engagemang för att få fler besökare till Sverige och Göteborg via flygplatsen Hamad International Airport (HIA) i Doha. I panelen medverkade även Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter, som berättade om vad satsningen betyder för flygplatsen. Presskonferensen leddes av moderator Ebba Kleberg von Sydow.

Vi är oerhört glada att starta vår nya direktlinje till Göteborg, vår andra flyglinje till Sverige. Göteborg är både ett viktigt affärscentrum och ett växande turistmål, som blir allt populärare för utländska besökare. På den nya flyglinjen kommer vi erbjuda våra svenska passagerare högre bekvämlighet och smidigare transfer med ett brett utbud av destinationer i vårt globala nätverk. Vi hoppas att fler nu får chansen att uppleva Göteborgs unika charm och vi ser fram emot att välkomna alla ombord, säger H.E. Mr Al Baker, koncernchef på Qatar Airways.

Den nya direktlinjen innebär stor fraktpotential för svenska exportföretag inom bil-, pharma-, högteknologi och övriga industrier i Sverige samt erbjuder effektiva förbindelser till Mellanöstern, Afrika, Asien, Australien och Nya Zeeland. Göteborg är Sveriges näst största stad med stor tillväxtpotential som spås växa med 33 procent till slutet av 2035. Det är en viktigt industri- och affärsstad med Nordens största hamn.

Sverige är den största ekonomin i Skandinavien och en av de starkaste i Europa. Nya direktlinjer är en viktig bidragande faktor för att förbättra förbindelserna till marknader som är avgörande för det svenska näringslivet, främja besöksnäringen och attrahera kapital och kunskap till regionen. Det är glädjande för oss att få välkomna Qatar Airways till Göteborg som den första regionala flygplatsen i Norden utanför huvudstäderna. Vi är också glada över den starka utvecklingen på direktlinjen mellan Stockholm och Doha där Qatar Airways fördubblat trafiken på fem år vilket ytterligare bidrar till förbindelserna mellan Sverige och världen, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef Swedavia.

Qatar Airways direktflyg till Göteborg Landvetter Airport invigdes den 12 december 2018. Vid invigningsceremonin fick Qatar Airways motta utmärkelsen Göteborgs Stads nyckel för Årets mest intressanta internationella etablering 2018. Den nya direktlinjen mellan Qatars huvudstad Doha och Göteborg Landvetter Airport har fem avgångar i veckan. Svenska resenärer kommer dessutom kunna resa vidare till Qatar Airways över 160 destinationer i hela världen från huvudstaden Doha.

Sträckan trafikeras med ett Boeing 787-8-flygplan, med 22 platser i Business Class och 232 platser i Economy Class. Passagerare som reser till Sverige i Business Class kan koppla av i de mest bekväma flygbäddarna med femstjärnig mat- och dryckesservice som serveras på beställning. Passagerarna kan också ta del av flygbolagets prisbelönta underhållningssystem, Oryx One, som erbjuder över 4000 underhållningsalternativ.

Qatar Airways är världens snabbast växande flygbolag och har under senaste året lagt till ett antal spännande resmål till sitt växande nätverk, däribland Göteborg, Sverige, Da Nang, Vietnam och Mombasa, Kenya under 2018. Flera nya destinationer kommer att lanseras under  2019, inklusive Isfahan, Iran och Valletta, Malta. Det prisbelönade flygbolaget har bland annat fått utmärkelserna: "Världens bästa Business Class" på 2018 World Airline Awards, "Bästa Business Class-säten", "Bästa flygbolag i Mellanöstern" och "Världens bästa First Class flyglounge." Qatar Airways har även tilldelats den eftertraktade "Skytrax Airline of the Year" -titeln fyra gånger.

Qatar Airways var den första Gulf carrier som gick med i global airline alliance oneworld, vilket gör att passagerarna kan dra nytta av mer än 1000 flygplatser i mer än 150 länder, med 14 250 dagliga avgångar. Qatar Airways Cargo, är en av världens ledande internationella flygbolag, med stor närvaro i Norden.

För ytterligare information samt högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept
e-post: helene.airijoki@spoilconcept.se, mobil: +46 73 385 03 19.

Snabbfakta

Citat

H.E. Mr Al Baker, koncernchef på Qatar Airways.
Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef Swedavia.