QATAR AIRWAYS MEDLEM I FLYGALLIANSEN ONEWORLD FRÅN 30 OKTOBER 2013

10 september 2013

Från och med den 30 oktober 2013 blir Qatar Airways fullvärdig medlem i flygalliansen oneworld. Flygbolaget blir då det första från Mellanöstern att gå med i en global flygallians. Qatar Airways har fått klartecken från oneworld efter att British Airways, som sponsrar bolagets intåg i alliansen, gjort en noggrann genomgång av Qatar Airways mognadsgrad. Flygbolaget avslutar sitt implementeringsprogram redan ett år efter att ha blivit inbjudna till oneworld. Vanligtvis tar denna process omkring 18 månader.

Från och med de första avgångarna onsdagen den 30 oktober kommer 3 miljoner medlemmar i Qatar Airways Privilege Club att kunna dra nytta av oneworlds medlemsförmåner, till exempel att tjäna eller använda Qmiles-poäng, varje gång de flyger med ett av oneworlds alliansbolag. Medlemmarna idag innefattar airberlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Royal Jordanian, S7 Airlines samt ca 30 dotterbolag. Givetvis kommer även dessa flygbolags totalt ca 130 miljoner medlemmar kunna tjäna och använda poäng på Qatar Airways flygningar.

Privilege Club Platinum-medlemmar får Emerald-status inom oneworld, Privilege Club Gold-medlemmar blir motsvarande oneworld Sapphire och Privilege Club Silver-medlemmar blir oneworld Ruby. Från och med den 30 oktober kommer även Privilege Club Platinum- och Gold-medlemmar att få tillträde till de 550 flygplatslounger över hela världen som drivs av alliansmedlemmarna. Detta gäller även passagerare i Qatar Airways First och Business Class.

Qatar Airways inträde i oneworld innebär många fördelar för alliansen och dess kunder, bland annat:
-
Anslutningar till 1000 flygplatser i mer än 150 länder med 14 000 avgångar per dag
-
En flotta på nära 3 500 flygplan som transporterar 480 miljoner passagerare per år
Intäkter på 140 miljarder US-dollar per år

– Under Qatar Airways relativt korta historia har vi snabbt lyckats etablera oss som innovativa och med hög kvalitet i allt vi gör. Vi är glada över att fortsätta i dessa spår genom att vara det enda stora flygbolag från Mellanöstern som blir medlem i någon av de globala flygallianserna. Vi är också stolta över att bli medlem i den bästa, oneworld, och att dessutom bli det rekordsnabbt. Vi ser fram emot att ingå i alliansen tillsammans med några av världens bästa flygbolag och att kunna erbjuda utökade förmåner till våra kunder, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

– Kvalitet har alltid varit det viktigaste för oneworld. Därför är vi glada över att få välkomna ytterligare ett av världens mest högkvalitativa flygbolag till alliansen, Qatar Airways. oneworld siktar på att bli det första valet för resenärer världen över. Qatar Airways tillför en betydande förbättring genom att erbjuda anslutningar till många av de destinationer som är viktigast för dessa resenärer. Vi ser fram emot att välkomna Qatar Airways och dess kunder till världens ledande flygallians, säger Bruce Ashby, CEO för oneworld.

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Den 30 oktober 2013 blir flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, medlem i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se www.qatarairways.com.

FÖR BILDER, VÄNLIGEN BESÖK FÖLJANDE WEBBSIDOR:
www.oneworld.com/toolkit

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69