QATAR AIRWAYS UTSETT TILL VÄRLDENS BÄSTA FLYGBOLAG

Vinner Skytrax utmärkelse “Airline of the Year” för tredje gången

16 juni 2015

Le Bourget, Frankrike – Vid årets Skytrax World Airline Awards, flygbranschens motsvarighet till Oscarsgalan, tog Qatar Airways i dag hem tre utmärkelser, bland andra den för världens bästa flygbolag (“Airline of the Year”). Utmärkelsen är den högst rankade under den årliga Skytrax-utdelningen och Qatar Airways mottog priset för tredje gången.

Utmärkelsen kommer vid en tidpunkt när flygbolaget har haft stor tillväxt. Exempelvis har flottan förstärkts markant under de senaste 10 månaderna, bland annat med Airbus A380 och Airbus A350, där Qatar Airways var första flygbolag att ta emot den flygplansmodellen.

Dessutom vann flygbolaget för åttonde gången pris för bästa flygbolag i Mellanöstern, samt fick utmärkelsen för att ha de bästa stolarna i Business Class.

The Skytrax World Airline Awards hölls under flygmässan Paris Air Show i Paris. Utmärkelserna är alla baserade på en undersökning bland miljontals passagerare från 160 olika länder.

– Jag är hedrad att leda ett flygbolag som har gjutit en sådan framgångsrik väg till framgång och innovation. Detta demonstreras av hur stolta alla i vårt team är över sitt arbete och den upplevelse som varje passagerare får. Att vinna en utmärkelse kräver hängivet arbete och passion och att behålla denna position kräver stort engagemang, något som jag tackar varje enskild medarbetare på Qatar Airways för, säger Akbar Al Baker, Group CEO på Qatar Airways.

– Våra passagerare står alltid i centrum för oss på Qatar Airways och vi är därför mycket stolta över deras erkännande och över att få ta emot dessa tre utmärkelser. Dessa utmärkelser är tydliga tecken på att våra passagerare är nöjda. De väljer att flyga med ett femstjärnigt flygbolag och har idag för tredje gången röstat fram Qatar Airways som världens bästa. Qatar Airways strävar alltid efter att erbjuda den bästa reseupplevelsen i hela vårt nätverk av 147 destinationer, och vårt mål är att alltid ge varje enskild passagerare mycket hög service, fortsätter han.

Många nyheter har nyligen introducerats på Qatar Airways, bland annat öppnandet av världens största Business Class lounge, Al Mourjan på Hamad International Airport i Doha. Dessutom har flygbolaget bland annat uppgraderat sitt underhållningssystem Oryx One, introducerat amenity kits i alla kabinklasser, introducerat nya menyer samt förbättrat incheckningsmöjligheterna.

Qatar Airways har under Paris Air Show även visat upp det bästa ur sin flygflotta, bland annat Airbus A380, A350 XWB, A320 och A319 samt Boeing 787 Dreamliner. Det femstjärniga flygbolaget är ett av de snabbast växande flygbolagen med en av de yngsta flottorna i världen. Qatar Airways flyger idag med 160 flygplan till 147 affärs- och turistdestinationer på sex kontinenter.

Om Qatar Airways:
Qatar Airways, det nationella flygbolaget i landet Qatar, är ett av de snabbast växande flygbolagen med en av de yngsta flygflottorna i världen. Flygbolaget har en modern flotta med 160 flygplan som flyger till 147 affärs- och turistdestinationer på sex kontinenter. Qatar Airways är medlemmar i flygalliansen oneworld, som för andra gången i rad vann Skytrax utmärkelse för världens bästa flygallians 2014. Qatar Airways är det första flygbolaget från Mellanöstern att bli medlem i en global flygallians. Medlemskapet i oneworld ger passagerarna tillgång till mer än 1 000 flygplatser i mer än 150 länder samt till 14 250 dagliga avgångar.

Nyligen lanserades Oryx One, ett nytt underhållningssystem ombord som har ökat antalet filmer och TV-program från 950 till upp till 2 000. Passagerare som flyger med B787, A350, A380, A319 och vissa A330 kan även hålla kontakt med vänner och familj runt jorden genom wifi och GSM-service ombord.

För mer information:
Besök vår hemsida
www.qatarairways.com eller våra sajter på Facebook, Twitter, Google+, Instagram och YouTube.

För bilder:

Kontakt för mer information:
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073-408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070-898 33 69