Aktiespararna: ”Teknikbolag med stor potential”

Aktiespararnas Analysguide har gjort en analys av bolaget QBNK Holding AB (publ). De ger en positiv framtidsbild av bolaget och sätter riktkursen 3,00 kr.

”Framtidsutsikterna är goda på en starkt växande marknad. Bolaget sitter i förarsätet inför branschens konsolidering”, skriver Analysguiden. I analysen lyfts fram att bilder och filmer blir alltmer affärskritiska för företag och att bolag som arbetar strukturerat och enhetligt med detta kommer att få stora konkurrensfördelar. QBNKs tjänst för att hantera stora mängder bilder och filmer vänder sig således till en viktig marknad. QBNK är marknadsledande i Sverige och siktar på en fortsatt expansion både i Sverige men även utanför gränserna.

”Vi är övertygade om att det finns en stark efterfrågan på QBNKs mjukvara och tjänster. Kassaflödet är starkt och bolaget har en stabil lönsamhet”, skriver Analysguiden som också tror på en försäljningstillväxt på 30-40 procent de närmaste åren.

Noteringen på AktieTorget gjordes utan kapitalanskaffning och bolaget är lönsamt. I en noterad miljö får bolaget och produkten en bättre synlighet på marknaden. Det ger dessutom en plattform att få in kapital på, vilket ökar möjligheterna att förvärva bolag i framtiden.

“En värdering utifrån framtida kassaflöden ger ett motiverat värde på 3,00 kr per aktie. Om bolaget lyckas med sina ambitioner finns det betydande potential i såväl prognoserna som motiverat värde”, menar Analysguiden i sin värdering av bolaget.

QBanks affärsidé är att erbjuda företag och myndigheter molnbaserade produkter och tjänster inom Digital Asset Management. Bolaget växer med 30-40% per år. Ytterligare information avseende bolaget finns på  www.qbank.se

Analysguiden