Halvårsrapport - 2016

Översikt för koncernen

Intäkterna uppgick till: 9,0 MSEK (7,6)
Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till: -0,4 MSEK (1,6)
Resultatet före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till: -0,4 MSEK (1,6)

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -1,4 MSEK (-0,6)
Resultatet efter skatt uppgick till: -1,5 MSEK (-1,1)

KOMMENTARER I KORTHET

Totala intäkterna ökar med 18 % jämfört med föregående år. Nettoomsättningen ökar med 34 % och exkluderas aktivering av eget arbete under 2015 ökar intäkterna med 38 % jämfört med föregående år.

De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av juni 2016 uppgår till 1 034 TSEK, vilket är en ökning med 78 %, inklusive förvärv, jämfört med juni 2015. De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av kvartalet ökar organiskt med 38 % jämfört med juni 2015.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden januari till juni 2016 uppgår till 70 %, vilket är samma nivå som under 2015.

Totalt fem kunder från Exigus-förvärvet har uppgraderat till QBank. Målet är att ytterligare 10 kunder ska genomföra en uppgradering under resterande 2016.

Antalet partners och återförsäljare är nu 43 stycken och vi ser en fortsatt efterfrågan på QBank som plattform.

Nya kunder under kvartalet kan som exempel nämnas; JM Bygg, Stockholmsmässan, Svenska Golfförbundet, Fresenius Kabi, Marginalen Bank, STS Språkresor och Alpresor.

QBank har under perioden utvecklat och förbättrat connectorerna till fler tekniska plattformar, bland annat Episerver, Sitecore, Sharepoint, Office och Adobe Indesign.

Markets and Markets har släppt en ny marknadsrapport som anger en förväntad global tillväxt inom DAM på 25-30% de närmsta fem åren.

VD har ordet

Under det första halvåret 2016 har vi fortsatt investera i försäljnings- och marknadsaktiviteter och arbeta med att skapa de strukturer som krävs för att ta bolaget till nästa nivå. Vi ser en fortsatt tillväxt i form av nya kunder och partners. Vi har nu 43 avtalade partners som främst är etablerade i Sverige och övriga Norden. Vi fortsätter bidra med projekt till våra partners, vilket är ett uppskattat bidrag till deras verksamhet och en del av vår partnerstrategi. Vi har under det senaste kvartalet bl.a. blivit partner med konsultbolagen XLENT och DevCore.

De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av perioden uppgår till 1 034 TSEK, vilket är en ökning med 103 TSEK under det andra kvartalet och med 78 %, inklusive förvärv, jämfört med 2015. Andelen abonnemang står för 70 % av nettoomsättningen under perioden, vilket ligger på samma nivå som 2015.

QBank fortsätter att vara marknadsledande inom Digital Asset Management (DAM) på den nordiska marknaden och i Markets and Markets senaste rapport listar de QBank som en av sex Key Innovators inom DAM i världen. Vidare säger analysföretaget Forrester i en marknadsrapport om Content Marketing att ”Rich Media is the soul of Content Marketing”, vilket belyser vikten i att investera i ett riktigt DAM-system för att lyckas bra med den digitala omställningen.

Vi har sedan tidigare beslutat att inte fortsätta förvalta två tekniska plattformar utan avser flytta Exigus kunder till QBank. Vi informerar och bearbetar kunderna bland annat genom att anordna frukostseminarier där vi visar på vinsten och nyttan med att flytta till QBank. Vi har hittills genomfört lyckade flyttar åt fem kunder och har som mål att flytta ytterligare tio under hösten.

Den 19 maj genomförde vi vårt egna event DAM DAY i Göteborg med inbjudna talare från CEVT, Mogul, Stena och Electrolux. Göteborg är en viktig marknad för oss och intresset för eventet var stort hos både kunder och partners. Vi planerar för fullt för en ny DAM DAY i Stockholm under hösten samt två nya event i Göteborg och Malmö under våren 2017.

Vi har ett mycket tydligt fokus på tillväxt och lönsamhet. Vi fortsätter växa organiskt och utvecklar våra samarbeten med partners och befintliga kunder. Vår partnerstrategi kommer skapa en skalbarhet i försäljningen som kommer ge högre tillväxt och resultat. Vi har rekryterat i syfte att hålla en hög servicenivå gentemot kunder och partners. Detta är en offensiv satsning som påverkar lönsamheten negativt under en period men vi bedömer den viktig för att lyckas med vår partnerstrategi fullt ut. Vi ser annars modesta kostnadsökningar de närmaste åren.

Vi följer i övrigt våra mål för kvartalet och vårt huvudsakliga mål är att fortsätta öka den månatliga abonnemangsintäkten som bygger långsiktigt värde i bolaget.

KOMMANDE RAPPORTER

Kvartalsrapport 3 – 2016, 26 oktober 2016

Bokslutskommuniké 2016, 3 februari 2017

ANTALET AKTIER

QBNK Holding AB (publ) har per 2016-06-30, 6 850 000 stycken aktier.

RESULTAT PER AKTIE

Resultat per aktie för QBNK Holding AB (publ) uppgick till -0,23 SEK (-0,20).

DE 10 STÖRSTA ÄGARNA

Fredrik Grevelius                                                    1 043 693 st.
Humle Kapitalförvaltning                                          797 703 st.
Tre Liljor Sverige AB                                                631 971 st.
Försäkringsbolaget Avanza Pension                         540 091 st.
Cormac Invest AB                                                     494 445 st.
Nordnet Pensionsförsäkring                                      303 906 st.
Pontus Uggla                                                             298 785 st.
Carl Grevelius                                                            250 000 st.
Nordea Liv och Pension                                            164 396 st.
Bengt-Åke Eriksson                                                  148 580 st.